Democratic management in Professional and Technological Education

  • Eliana Nunes Maciel Bastos
  • Iussara Any da Silva Luz
  • Alysson Ramos Artuso
Keywords: EPT, Democratic management, Human formation, Professional and Technological Education

Abstract

This article aims to promote a discussion about democratic management. A reflection based on exploratory bibliographic research is proposed, associated with a theoretical discussion. Professional and Technological Education is emphasized, in its aspects of work, knowledge and technological innovation, as a field of study for carrying out joint actions in favor of the constitution of an integral human formation. It seeks to instigate the overcoming of any and all forms of authoritarian management, addressing ways of promoting processes for the acquisition of a more egalitarian education through humanistic and emancipatory attitudes. For this, the relevance of praxis is discussed from a humanist perspective supported by authors such as Isabel Alarcão, Maria Ciavatta, Paulo Freire, Cleunice Matos Rehem and Boaventura de Sousa Santos, defending Professional and Technological Education as a field for educating workers and children of workers where critical reflection, solid knowledge and the possibility of action in their own realities are aligned.

References

ALARCÃO, Isabel. Escola Reflexiva e nova racionalidade. Organização de Isabel Alarcão. Porto Alegre: Editora Artmed, 2001.

ALARCÃO, Isabel. Escola Reflexiva e Supervisão. Orientação de José Tavares e Isabel Alarcão. Portugal: Editora Porto, 2000.

ASSMANN, Hugo. Reencantar a educação: rumo à sociedade aprendente. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 1998.

BASTOS, João Augusto. A educação tecnológica: conceitos, características e perspectivas. Revista Educação e Tecnologia, UTFPR/Curitiba, 1998.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Brasília, 2013. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192>. Acesso em 10 set. 2020.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996. Disponível em: <http://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf>. Acesso em: 10 set. 2020.

BRASIL. Lei 13.005 de 25 de junho de 2014. Plano Nacional de Educação. Brasília, 2014. Disponível em: <http://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014>. Acesso em: 10 set. 2020.

CIAVATTA, Maria. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. Periódico: Trabalho Necessário, 2008. Disponível em: <http://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/6122/5087>. Acesso em 10 set. 2020.

CIAVATTA, Maria. Mediações históricas de trabalho e educação: gênese e disputas na formação dos trabalhadores. Rio de Janeiro: Lamparina, CNPq, Faperj, 2009.

CHIAVENATO, Idalberto. Gestão de pessoas: e o novo papel dos recursos humanos nas organizações. 4ª ed. Rio de Janeiro: Editora Elsiever, 2004.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 4ª ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1977.

FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina: reflexões sobre minha vida e minha práxis. Direção, organização e notas Ana Maria Araújo Freire. 2ª ed. São Paulo: Editora UNESP, 2003a.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 27ª ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2003b.

FREIRE, Paulo. O caminho se faz caminhando / conversas sobre educação e mudança social com Myles Horton e Paulo Freira. Organizado por Brenda Bell, John Gaventa e John Pters. Tradução de Vera Lúcia Mello Joceline. Notas de Ana Maria Araújo Freire. Petrópolis / RJ: Editora Vozes, 2003.

PARO, Vitor Henrique. Gestão Democrática da Escola Pública. 3 ed. São Paulo: Série Educação em Ação. Editora Ática, 2008.

REHEM, Cleunice Matos. Perfil e formação do professor de educação profissional técnica. São Paulo: Editora Senac, 2009.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A transição paradigmática: da regulação à emancipação. Oficina do Ces. Coimbra, n. 25, 1991.

Published
2021-07-12
How to Cite
Nunes Maciel Bastos, E., Any da Silva Luz, I., & Artuso, A. R. (2021). Democratic management in Professional and Technological Education . Além Dos Muros Da Universidade, 6(2), 01-11. Retrieved from https://periodicos.ufop.br/alemur/article/view/4520