Reading class: from the semiotic materiality of the text to symbolic imagination

Abstract

This text is the result of a research that addressed the semiotics of multicultural text in reading classes in High School-EJA, whose text comprehension occurs as a product and materiality of multimodal language. This understanding occurs in the field of symbolic language, where the imagination emerges as a psychic phenomenon essential to the continuous development of the being, through reading. In this context, facing the problem of a contemporary world that values ​​objective thinking over subjective, imaginative thinking, the study aims to defend the imagination as a function of the human mind, which enhances the act of reading, in addition to the verbal, the means of production of symbolic significance. Thus, giving oneself the choice of texts, languages, mediators of the reading class, reflecting the reality of the subjects of a High School-EJA class; because it is believed that the teaching-learning process must start from some point of identification of the learner, in search of the desired place. The study is anchored in analytical psychology and anthropological studies of the imaginary, at the heart of an Anthropological Linguistics (RODRIGUES, 2011). It was found that the subjective world of the students is a fertile path for choosing languages, as mediators of reading classes, since they enhanced life experiences with a high value, allowed reflection, improvement and promotion of individual and group development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laécio Fernandes de Oliveira, Universidade Estadual da Paraíba

Mestre pelo Programa Profissional em Formação de Professores da Universidade Estadual da Paraíba, linha de pesquisa Linguagem, Cultura e formação docente; Professor efetivo da Rede Estadual de Educação do Estado da Paraíba e membro do grupo de pesquisa TEOSSENO - Teorias do Sentido: discursos e significações, liderado pelo Professor Dr. Linduarte Pereira Rodrigues (UEPB). 

Linduarte Pereira Rodrigues , Universidade Estadual da Paraíba

Doutorado em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba - Campus I (2011); Professor e Membro do Núcleo Docente Estruturante (NDE) do curso de Licenciatura em Letras (Língua Portuguesa) do Departamento de Letras e Artes (DLA), além do Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores (PPGFP) da Universidade Estadual da Paraíba - Campus I, e líder do grupo de pesquisas TEOSSENO - Teorias do Sentido: discursos e significações.

References

BACHELARD, Gaston. A poética do devaneio. Tradução: Antônio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 1988. P. 1-27.

BAUMAN, Zygmunt. Ensaios sobre o conceito de cultura. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. O professor pesquisador: introdução a pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Trabalhando com a educação de jovens e adultos: alunas e alunos da EJA. Brasília: MEC, 2006.

BRASIL, Ministério da Educação/MEC. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC; SEB, 2018.

CHAUÍ, Marilena. Convite à Filosofia. São Paulo: Ática, 2000.

CAMPBELL, Joseph. O poder do mito. 32 ed. São Paulo: Palas Athena, 2017.

DURAND. Gilbert. As estruturas antropológicas do imaginário: introdução à arquetipologia geral. 3 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

FERRAREZI JR., Celso; CARVALHO, Robson Santos de. De alunos a leitores: o ensino de leitura na educação básica. 1. ed. – São Paulo: Parábola Editorial, 2017.

GALVÃO, Lúcia Helena. Imaginação: o poder da criação do ser humano. Palestra do Canal Nova Acrópole, Organização internacional, 2015. (1h32minutos28seg.). Disponível em: . Acesso em 29 de março de 2021.

GERALDI, João Wanderley. A leitura e suas múltiplas faces. In: GERALDI, João Wanderley. Aula como acontecimento. 2 ed. São Carlos: Pedro & João, 2015, p. 103-112.

GUIMARÃES, Eduardo. Os limites do sentido: um estudo histórico e enunciativo da linguagem. 2 ed., Campinas, SP: Pontes, 2002.

JUNG, Carl G. O homem e seus símbolos. 3 ed. Rio de Janeiro: HarperCollins, Brasil, 2016.

JUNG, Carl G. Os arquétipos e o inconsciente coletivo. 11 ed., Petrópolis-RJ: Vozes, 2014.

KOCH, I. V. O texto e a construção dos sentidos. São Paulo: Contexto, 2011.

LÉVI-STRAUSS, Claude. Mito e significado. 8. ed., Lisboa – Portugal: Edições 70, LDA, 2018.

MARCUSCHI, L. A. Compreensão de texto: algumas reflexões. In: DIONÍSIO, A. P.; BEZERRA, M. A. (Orgs.). O livro didático de português: múltiplos olhares. Rio de Janeiro: Lucerna, p.46-59.

MOREIRA, José Antônio; Schlemmer. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG – Goiás, v. 20, p. 01-35, 2020.

OLIVEIRA, Laécio F. de; RODRIGUES. L. P. A leitura nas culturas híbridas: ação de linguagem e multimodalidade. In: LENDL, Aluizio. SOUZA, Fábio Marques de (Orgs). Ensino de línguas na contemporaneidade: multimodalidade e tecnologias digitais. São Paulo: Mentes Abertas, 2019, p. 33-50.

OLIVEIRA, Laécio F. de; RODRIGUES. L. P. Leitura: um lugar atravessado pela historicidade da linguagem. Revista do GELNE, v. 22, n. 2, p. 202-214, out., 2020.

PIERCE. Charles S. Semiótica. Trad. José Teixeira Coelho Neto. São Paulo: Perspectiva, 2000.

PITTA, Danielle Perin Rocha. Iniciação à teoria do imaginário de Gilbert Durand. Rio de Janeiro: Atlântica, 2005.

RODRIGUES. L. P. Cultura clássica, cultura vulgar: considerações acerca do ideal de autor, leitor e leitura. Revista Sociopoética – Campina Grande/PB, ISSN 1980 7856 - Volume 1 Número 3 - Janeiro a julho de 2009.

RODRIGUES. L. P. Vozes do fim dos tempos: profecias em escrituras midiáticas. 2011, 432 f.,
(tese de doutorado - Programa de Pós-Graduação em Linguística/Semiótica), Universidade Federal da Paraíba-UFPB, João Pessoa.

SARTRE, Jean-Paul. O Imaginário: Psicologia fenomenológica da imaginação. 1. ed., Petrópolis – RJ: Editora Vozes, 2019.
Published
2021-12-29