The poetic memory of women in the African diaspora

unravelling the past to illuminate the present in Memórias Aparições Arritmias by Yara Nakahanda Monteiro

Keywords: Afrodescendant literature, Women's memory, Poetic memory, Poetry, Postmemory

Abstract

Investigating the ghostly temporality that haunts our present through the categories of post-memory (HIRSCH, 1997) and multidirectional memory (ROTHBERG, 2009), this article aims to apply the concept of "poetic memory" in the analysis of the recent poetic production of the Afro-descendant community in Portugal and, in particular, the poetry produced by women in the African diaspora. Following an old tradition of struggle and resistance of African women to Portuguese colonialism, the memory of black women in Portugal becomes a counter-history that opposes the colonial heritages in the present, trying to create a cultural, plural and collective memory of the afro-descendant community. The book Memórias Aparições Arritmias by Yara Nakahanda Monteiro exemplifies, through its heritage of female struggle, the critical and theoretical issues at stake through the poetic practice of remembering the past in order to create a shareable memory that illuminates the present and the future of an entire generation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANZALDÚA, Gloria. Borderlands/La Frontera: The New Mestiza, San Francisco, Aunt Lute Books, 2012.

ASSMANN, Aleida. Espaços da recordação. Formas e transformações da memória cultural, São Paulo, Editora Unicamp, 2011.

BELENCIANO, Vítor. Afro-Europa. Público. Lisboa, 7 nov. 2021. Disponível em https://www.publico.pt/2021/11/07/opiniao/opiniao/afroeuropa-1983946. Acesso em 06/01/2022.

BRAIDOTTI, Rosi. Difference, Diversity, and Nomadic Subjectivity. Universiteit Utercht. Utercht, 2000. Disponível em http://www.let.uu.nl/~Rosi.Braidotti/personal/rosilecture.html. Acesso em 06/01/2022.

BUTLER, Judith. Corpos que importam: os limites discursivos do "sexo", São Paulo, n-1 edições, 2020.

EL-TAYEB, Fatima. European Others. Queering Ethnicity in Postnational Europe, Minneapolis, University of Minnesota, 2011.

FERNANDES, C. et al. Djidiu – A herança do ouvido, Lisboa, Edições VadaEscrevi, 2017.

HENRIQUES, Joana Gorjão. Essa dama bate bué. Público. Lisboa, 21 mar. 2019. Disponível em https://www.publico.pt/2019/03/21/culturaipsilon/noticia/trineta-escravatura-bisneta-mesticagem-neta-independencia-filha-diaspora-1865819. Acesso em 05/11/2022.

HIRSCH, Marianne. Family Frames: Photography, Narrative, and Postmemory, Cambridge, Harvard University Press, 1997.

__________. The Generation of Postmemory: Writing and Visual Culture After the Holocaust, New York, Columbia University Press, 2012.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação. Episódios de racismo cotidiano, Rio de Janeiro, Cobogó, 2019.

MARTINS, Catarina. Memórias. Aparições. Arritmias. Jornal Angolano de Artes e Letras. Luanda, p. 20-21, 22 dez. 2021.

MATA, Inocência. Estranhos em permanência: a negociação da identidade portuguesa na pós-colonialidade. In: SANCHES, Manuela Ribeiro (org.). "Portugal não é um país pequeno": contar o ‘império’ na pós-colonialidade. Lisboa, Livros Cotovia, 2006, p. 285-315.

MONTEIRO, Yara. Essa dama bate bué, Lisboa, Guerra & Paz, 2018.

________. Memórias Aparições Arritmias, Lisboa, Companhia das Letras, 2021.

_______. Papéis velhos. Memoirs-Jornal, Público. Coimbra, 27 jun. 2020. Disponível em https://memoirs.ces.uc.pt/index.php?id=22153&id_lingua=1&pag=22637. Acesso em 05/01/2022.

MONTICELLI, Rita. Utopie, teorie critiche e ‘contromemorie’ dei women’s studies e degli studi di genere. In: FORTUNATI, Vita; GOLINELLI, Gilberta; MONTICELLI, Rita (orgs.). Studi di genere e memoria culturale. Bologna, Clueb, 2004, p. 87-112.

MOREIRA, Luciana; WIESER, Doris. Memórias Aparições Arritmias, de Yara Nakahanda Monteiro. Buala. 30 jan. 2022. Disponível em https://www.buala.org/pt/a-ler/memorias-aparicoes-arritmias-de-yara-nakahanda-monteiro-companhia-das-letras-2021. Acesso em 31/01/2022.

PERROT, Michelle. Práticas da memória feminina. Revista Brasileira de História. São Paulo, Vol. 9, no.8, p. 9-18, 1989.

RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala?, Belo Horizonte, Editora Letramento, 2017.

RIBEIRO, Margarida Calafate. Uma história depois dos regressos. A Europa e os fantasmas pós-coloniais. Confluenze. Bologna, Vol. XII, no.2, p. 74-95, 2020.

_______. Viagens na Minha Terra de “outros” ocidentais. In: RIBEIRO, Margarida Calafate; ROTHWELL, Phillip (orgs.). Heranças pós-coloniais nas literaturas de língua portuguesa. Porto, Edições Afrontamento, 2020, p. 291-307.

RIBEIRO, Margarida Calafate; VECCHI, Roberto. Antologia da Memória Poética da Guerra Colonial, Porto, Edições Afrontamento, 2011.

ROTHBERG, Micheal. Multidirectional Memory. Remembering the Holocaust in the Age of Decolonization, California, Stanford University Press, 2009.

RUSHDIE, Salman. Os versos satânicos, São Paulo, Companhia das Letras, 1998.

SARTESCHI, Rosangela. Literatura contemporânea de autoria negra em Portugal: impasses e tensões. Via Atlântica. São Paulo, no.36, p. 283-304, dez. 2019.

SPILLERS, Hortense J. Mama’s Baby, Papa’s Maybe: An American Grammar Book. Diacritics. A Review of Contemporary Criticism. New York, Vol. 17, no.2, p. 65-81, 1987.

SPIVAK, Gayatri C. Can the Subaltern Speak? In: WILLIAMS, Patrick; CHRISMAN, Laura (orgs.). Colonial Discourse and Post-Colonial Theory. New York, Routledge, 1993, p. 66-111.

VECCHI, Roberto. (2018) Depois das testemunhas: sobrevivências. Memoirs-Jornal, Público. Coimbra, 15 set. 2018. Disponível em: https://memoirs.ces.uc.pt/index.php?id=22153&id_lingua=1&pag=22637. Acesso em 05/01/2022.

VILAR, Fernanda. À margem da margem: a TransMissão das escritoras Negrs brasileiras. RITA. Montreuil, no.14, 23 set. 2021. Disponível em http://www.revue-rita.com/articles/a-margem-da-margem-a-transmissao-das-escritoras-negras-brasileiras-fernanda-vilar.html. Acesso em 05/01/2022.

_______. Migraçoes e periferias: o levante do slam. Estudos de literarura brasileira contemporânea. Brasília, no.58, p. 1-13, set. 2019.

_______. Slam: periferia, pós-memória e identidade. Confluenze. Bologna, Vol. XII, no.2, pp.135-152, 2020.

WIESER, Doris. “As minhas raízes são africanas e as minhas asas são europeias”, entrevista a Yara Monteiro. Buala. 14 out. 2021. Disponível em https://www.buala.org/pt/cara-a-cara/as-minhas-raizes-sao-africanas-e-as-minhas-asas-sao-europeias-entrevista-a-yara-monteiro. Acesso em 26/01/2022.

Published
2022-08-28