Teachers' conceptions
a reflection on active methodologies in the teaching of portuguese language
Abstract
This study aims to analyze the perceptions of teacher-trainees – in initial and continuing education – regarding active methodologies. Based on theoretical studies on active methodologies and new multiliteracies, a virtual teacher training sequence was designed and developed, focusing on teaching reading and text production through active methodologies. The implementations were carried out remotely, and the context of the didactic intervention was the virtual learning environment of State University of Northern Paraná - UENP and Google Meet. The participants were volunteers, both teachers and undergraduate students of Portuguese Language. To achieve the objective of this study, we analyze the trainees' responses to a diagnostic questionnaire applied in an asynchronous virtual mode at the beginning of the second course. The research follows a qualitative, interventionist approach, based on action research. The analysis methodology is guided by Bulea's (2010) categories of Thematic Orientation Segments (SOT) and Thematic Treatment Segments (STT). The results show that the majority of
the teacher-trainees already had a solid conceptual foundation regarding active methodologies.
Downloads
References
ALMEIDA, M. E. B. Tecnologia na escola: criação de redes de conhecimentos. In: Tecnologias na escola. Brasília: MEC, 2005. p. 71-73. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/2sf.pdf. Acesso em 25 jul. 2021.
ALMEIDA, M. E. B. de. Apresentação (Prefácio). In: BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora. Porto Alegre: Penso, 2018. p. IX-XIII.
BACICH, L. Ensino híbrido: modelos que podem apoiar a reabertura das escolas. Blog Inovação pela Educação, por Lilian Bacich, maio 2020. Disponível em: https://lilianbacich.com/2020/05/31/ensino-hibrido-modelos-que-podem-apoiar-a-reabertura-das-escolas/. Acesso em: 21 jul. 2024.
BACICH, L.; MORAN, J. Prefácio. BACICH, L. MORAN, J. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora. Porto Alegre: Penso, 2018. p. XV-XIX.
BACICH, Lilian. Formação continuada de professores para o uso de metodologias ativas. In: BACICH, Lilian. MORAN, José. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 129-152.
BENDER, W. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso, 2014.
BERBEL, N. A. N. S. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, jan./jun. 2011. p. 25-40.
BERGMANN, J.; SAMS, A. Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. Rio de Janeiro: LTC, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 10 set. 2024.
BULEA, E. Linguagem e efeitos desenvolvimentais da interpretação da atividade. Tradução de Eulália Vera Lúcia Fraga Leurquin e Lena Lúcia Espíndola Rodrigues Figueiredo. Campinas: Mercado de Letras, 2010.
DETERDING, S. et al. From game design elements to gamefulness: defining gamification. In: MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments. Finlândia, set. 2011. p. 9-15. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/230854710_From_Game_Design_Elements_to_Gamefulness_Defining_Gamification. Acesso em: 17 set. 2024.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra; 1996.
KAPP, K. Applying gamification to learning domains. In: KAPP, K. The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. Pfeiffer, 2012. p. 165-192.
MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L. MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 2-25
MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. Blog José Moran: Educação Transformadora, 2015. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/metodologias_moran1.pdf. Acesso em 30 mar. 2024.
PAIVA, V. L. M. de O. e. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. São Paulo: Parábola, 2019.
PASQUIER, A.; DOLZ, J. Un decálogo para ensenãr a escribir. Cultura y Educación, Madrid, n. 2, 1996. p. 31-41.
ROJO, R. Entre Plataformas, ODAs e Protótipos: novos multiletramentos em tempos de WEB2. The ESPecialist: Descrição, Ensino e Aprendizagem, v. 38, n. 1, jan.-jul. 2017, p. 5-25.
ROJO, R.; BARBOSA, J. Hipermodernidade e multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
ROJO, R.; MOURA, E. Letramentos, mídias e linguagens. São Paulo: Parábola, 2019.
VALENTE, J. A. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, Curitiba, Editora UFP, Edição Especial, n. 4, p. 79-97, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/GLd4P7sVN8McLBcbdQVyZyG/?format=pdf&lang=ptn. Acesso em 10 jun. 2024.
VALENTE, J. A. A sala de aula invertida e a possibilidade do ensino personalizado: uma experiência com a graduação em midialogia. In: BACICH, L. MORAN, J. (org.) Metodologias ativas para uma educação inovadora. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 26-44.
VALENTE, J. A.; ALMEIDA, M.; GERALDINI, A. Metodologias ativas: das concepções às práticas em distintos níveis de ensino. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 17, n. 52, p. 455-478, abr./jun. 2017. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000200455&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 23 ago. 2024.
WEISZ, T. O diálogo entre o ensino e a aprendizagem. 2 ed. São Paulo: Ática, 2004.
ZICHERMANN, G.; CUNNINGHAM, C. Gamification by Design. Canada: O’Reilly Media, 2011.
Copyright (c) 2025 Caletroscópio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The publication Caletroscopio shall retain for a period of three years all authorial rights for works accepted for publication: articles, reviews, translations, etc. Outside this restriction, these works are licenced through Licença Creative Commons-Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.
Upon expiry of this period, in the event that the author publishes the text, even when making alterations to the original, we would ask authors to include as a footnote, the information that a previous version of the article was published in the Revista Caletroscópio, citing the appropriate references.