Between art and psychoanalysis:
the writing of the experience as a methodology
Abstract
What looks at us when we see art? How is it possible to research it and write about it? Based on the proposal of a methodological framework that could approximate the different knowledges of art and psychoanalysis in a tensioned way, this article presents an analyses originated from the relation between methodologies of the art field and the Freudian methodology in “The ‘Uncanny’”, the text which inaugurates the approximation between these fields. Thus, this article presents the methodology betweenart and psychoanalysis, materialized by the desire of writing my experience of uncanniness with the photos of Diane Arbus. In this text, I start from my not-knowing, which constitutes my choice for such photos and my affectation by them, tensioned by the formalization of the methodology presented by Freud and by the technical aspects of the work that colaborates for this uncanny effect. Here, I bring together the technical aspects of the photographic work and what psychoanalysis formulated about the theme, to conceive a methodology betweenart, psychoanalysis and my experience (which bears the anguish that affects me through the uncanny that I experience), highlighting what is singular in the writing of each researcher and the possibility of a methodological framework that does not privilege one form of knowledges.
Downloads
References
AIRES, Sueli; TROCOLI, Flávia. Literatura e Psicanálise: de uma relação que não fosse aplicação. Revista Terceira Margem, n.26, p.11-16, 2012, jan./jun. 2012.
ANDRADE, Carlos Drummond. Lição de coisas. São Paulo, SP: Companhia das Letras, 2012.
BENJAMIN, Walter. Obras Escolhidas: Magia e técnica, arte e política. 7a ed., Vol. 1. São Paulo, SP: Brasiliense, 1994.
DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. 2a ed. São Paulo, SP: Editora 34, 2010.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante da imagem. São Paulo, SP: Editora 34, 2013.
FOUCAULT, Michel. Sobre Marguerite Duras [Entrevista com H. Cixous]. In: Motta, M. B. (Org.). Estética: literatura e pintura, música e cinema. Coleção Ditos e Escritos, 2a ed.,Vol. 3. p. 356-365. Rio de Janeiro, RJ: Forense Universitária, 2009.
FREUD, Sigmund. O “Estranho”. In: Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, Vol.17. Rio De Janeiro, RJ: Imago, 1996a.
FREUD, Sigmund. Escritores criativos e devaneios. In: Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, Vol. 9. Rio de Janeiro, RJ: Imago, 1996b.
FREUD, Sigmund. Uma recordação de infância de Leonardo da Vinci. In: Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, Vol.11. Rio de Janeiro, RJ: Imago, 1996c.
FREUD, Sigmund. Dostoiévski e o parricídio. In: Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, Vol. 17. Rio de Janeiro, RJ: Imago, 1996d.
FREUD, Sigmund. Acerca de uma visão de mundo. In: Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, Vol. 18. Rio de Janeiro, RJ: Imago, 1996e.
FREUD, Sigmund. Um distúrbio de memória na Acrópole. In: Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, Vol. 18. Rio de Janeiro, RJ: Imago, 1996f.
FREUD, Sigmund. O prêmio Goethe. In: Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, Vol. 21. Rio de Janeiro, RJ: Imago, 1996g.
FREUD, Sigmund. Mal-estar na cultura. In: Obras Completas, Vol. 18. São Paulo, SP: Companhia das Letras, 2010a.
LACAN, Jacques. Homenagem a Marguerite Duras pelo arrebatamento de Lol V. Stein. In: Lacan, Jacques. Outros Escritos. p. 191-205. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003a.
LACAN, Jacques. A Identificação: Seminário 1961-1962. Recife: Centro de Estudos Freudianos do Recife, 2003b.
LACAN, Jacques. A Angústia: Seminário livro 10. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar, 2005.
LISPECTOR, Clarice. A legião estrangeira. Rio de Janeiro, RJ: Rocco, 1999.
REY, Sandra. Da prática à teoria: três instâncias metodológicas sobre a pesquisa em Poéticas Visuais. Porto Arte: Revista de Artes Visuais, v.7, n.13, 81-95, 1996, novembro. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/PortoArte/article/view/27713 Acesso em: 21/06/2016.
SONTAG, Susan. Estados Unidos, vistos em fotos, de um ângulo sombrio. In Sontag, S. Sobre fotografia. p.20-33. São Paulo, SP: Companhia das letras, 1977.
Copyright (c) 2018 Artefilosofia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores/as mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ que permite o compartilhamento do trabalho, com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores/as têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.