History of Popular Music and Framing

  • Claudia Pellegrini Drucker Universidade Federal de Santa Catarina
Keywords: Modernism, Post-history, Avant-garde music.

Abstract

The patent difficulties involved in the question of the proper philosophical treatment of popular music are of various kinds. The history of philosophy has departed from the premise that this music is not artistic or serious, and then gave priority to its social insertion, defining it as nothing more than merchandise. In this essay, I claim that the definition of artistic music belongs to the history of music as taken as master narrative. The very way of telling the history of music contains standards that make it difficult to classify popular music as artistic music. Avant-garde or modernist music plays a special role in such narrative. The so-called post-historicity does not deny the legitimacy of art history; it does question its normative and excluding character as a standard of measurement (or “framing”). The liberation from traditional categories (or “disenframing”) allows us an insight into an inceptive history of popular music, explored here through the analyses of specific literature. In the already substantial Brazilian literature, would there be an attempt to determine the way of being of popular music and, therefore, its criteria of achievement or failure?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Pellegrini Drucker, Universidade Federal de Santa Catarina
Professora do Departamento de Filosofia da Universidade Federal de Santa Catarina

References

ADORNO, Theodor. O fetichismo na música e a regressão da audição. Tradução de Luiz João Baraúna, revista por João Marcos Coelho. In: Benjamin, Adorno, Horkheimer, Habermas. Textos Escolhidos. São Paulo: Abril Cultural, 1980, p. 65-108. (Os Pensadores v. 43.).

ADORNO, Theodor. Moda intemporal: jazz. In:_____. Prismas: crítica cultural e sociedade. Tradução de A. Wernet e J. M. B. de Almeida. São Paulo: Ática, 1998.

ANDRADE, Mário de. “Música popular”. In: ________. Música, doce música. São Paulo: Martins, 1963 [1934]. (Obras completas de Mário de Andrade VII).

BELTING, Hans. O fim da história da arte: uma revisão dez anos depois. Trad. Rodnei Nascimento. São Paulo: Cosac Naify, 2006 [1994].

CAHOONE, Lawrence E (org.). From Modernism to Postmodernism: An Anthology. Oxford: Blackwell, 1996.

CAMPOS, Augusto de (org.) Balanço da bossa e outras bossas. São Paulo: Perspectiva, 1968.

CASTRO GOMES, Ângela; ABREU, Marta. Apresentação. Revista Tempo, 2009, n. 26, pp. 1-14.

CHASTEEN, John Charles. National Rhythms, African Roots: The Deep History of Latin American Popular Dance. Albuquerque: University of New Mexico Press, 2004.

CONOR, Steven (ed.). The Cambridge Companion to Postmodernism. Cambridge University Press, 2004.

CUNHA, Maria Clementina Pereira. “Não me ponha no xadrez com este malandrão”: Conflitos e identidades entre sambistas no Rio de Janeiro no início do século XX. Afro-Ásia, 38, 2008, pp. 179-210. https://portalseer.ufba.br/index.php/afroasia/article/view/21165.

DANTO, Arthur. Após o fim da arte – A arte contemporânea e os limites da História. Tradução de Saulo Krieger. São Paulo: Edusp, 2010.

DOHMONT, Francis. Le postmodernisme en musique : aventure néobaroque ou Nouvelle aventure de la modernité? Postmodernisme v. 1, n. 1, 1990, pp. 30-1.

DUARTE, Rodrigo. Da filosofia da música à música da filosofia. Uma interpretação do itinerário filosófico de Theodor w. Adorno. Em: ____. Adornos. Nove ensaios sobre o filósofo frankfurtiano. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 1997.

GENDRON, Bernard. Between Montmartre and the Mudd Club: Popular Music and the Avant-Garde. Chicago UP, 2002

Habermas, Jürgen. O discurso filosófico da modernidade. Trad. L. S. Repa e R. Nascimento. São Paulo: Martins Fontes, 2000 [1985].

HOBBS, Stuart D. The End of the American Avant-Garde. Nova York: New York UP, 1997.

JAMENSON, Fredric 1996 [1991]. Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. Trad. Maria Elisa Cevasco. São Paulo: Ática.

KEISTER, Jay. “The Long Freak Out”: musique inachevée et folie contre-culturelle dans le rock d’avant-garde des années 1960 et 1970. Trad. Dario Rudy et Laura Hylton. Volume ! La revue des musiques populares, 9.2, 2012. http://journals.openedition.org/volume/3409.

KRAMER, Jonathan. Postmodern Music, Postmodern Listening. Ed. Robert Carl. Nova York e Londres: Blomsbury, 2006. E-book.

LEPPERT, Richard. Commentary. In: Adorno, Theodor. Essays on Music. Seleção, introdução, comentários e notas de Richard Leppert. Tradução de Susan Gillespie. Berkeley e Los Angeles. University of California Press, 2002.

LOPES, Nei. A presença africana na música popular brasileira. ArtCultura: Revista do Instituto de História da Universidade Federal de Uberlândia, vol. 6, no. 9, 2004. < http://www.seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/1370.

LYOTARD, Jean-François 2009 [1979]. A condição pós-moderna. Trad. R. Barboza. Rio de Janeiro: José Olympio, 2009 (12ª. Ed.).

MATOS, Claudia: Acertei no milhar: Samba e malandragem no tempo de Getúlio. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

MONTINARI, Mazzino. 1997. La “Volonté de puissance” n’existe pas. Trad. Patricia Farazzi e Michel Valensi. Paris; Éditions d’éclat. E-book < https://poars1982.files.wordpress.com/2008/0/mazzino_montinari__la_volonte_de_puissance_nexiste_pas.pdf>.

PADDINSON, Max. Stravinsky as the devil: Adorno’s Three Critiques. In: Cross. Jonathan (org.). Cambridge Companion to Stravinsky. Cambridge UP, pp. 176-202.

SCHOENBERG, Arnold. Harmonia. Trad. Marden Maluf. São Paulo: Editora da UNESP, 2011 [1910].

SCOTT, Derek B. Postmodernism and Music. In: Sim, Stuart. Routledge Companion to Postmodernism, Londres e Nova York, 2001.

TAYLOR, Victor E. e Winquist, C. E (ed.). Encyclopedia of Postmodernism. Londres e Nova Iorque: Routledge, 2001.

TAYLOR, William “Billy”. “Jazz: America's Classical Music.” The Black Perspective in Music, vol. 14, no. 1, 1986, pp. 21–25.

VATTIMO, Gianni. O fim da modernidade: niilismo e hermenêutica na cultura pós-moderna. Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2002 [1985].

VATTIMO, Gianni. “The End of (Hi)story”. Chicago Review 35, no. 4, 1987, pp. 20-30. doi:10.2307/25305376.

VELLOSO, Mônica Pimenta. Os intelectuais e a política cultural do Estado Novo. Rio de Janeiro: Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil, 1987.

VIANNA, Hermano. O mistério do samba. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ e Zahar, 1995.

WEBER, Max. Os fundamentos racionais e sociológicos da música. Trad. Leopoldo Waizbort. São Paulo: Editora da USP, 1995 [1956].

Published
2019-02-18