Breaking the locomotive of History is an action against the program of the apparatus:
notes on the critique of technique in Benjamin and Flusser.
Abstract
We intend to establish a critical-comparative examination between the reflections of Walter Benjamin and of Vilém Flusser on technique. The aim of this investigation consists in bringing both thinkers closer, keeping their idiosyncratic traits, through a critique of technique that unfolds on the horizon of the exile experience provoked by the Nazi-fascist rise and which expresses itself as a redirection of the inherent potentials of technique for human emancipation (Benjamin) or as resistance against the logic of codes and programs (Flusser).
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. “A obra de arte na época da possibilidade de sua reprodução técnica” in: Estética e sociologia da arte. Trad. João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. Trad. Francisco Ambrosis de Pinheiro Machado. Porto Alegre, RS: Zouk, 2012.
BENJAMIN, Walter. Anotações de Svendborg, Verão de 1934. Trad. Luciano Gatti. Viso: Cadernos de estética aplicada, v. IV, n. 9, jul-dez/2010.
BENJAMIN, Walter. “As armas do futuro” in: O capitalismo como religião. Org. Michael Löwy; trad. Nélio Schneider. São Paulo: Boitempo, 2013.
BENJAMIN, Walter. “Comentários a Sobre o conceito de História” in: O anjo da história. Trad. João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
BENJAMIN, Walter. Passagens. Org. Willi Bolle; trad. do alemão: Irene Aron; trad. do francês: Cleonice Paes Barreto Mourão. Belo Horizonte: UFMG, 2018.
BENJAMIN, Walter. “Rua de mão única” in: Rua de mão única. 6a Ed. revista. Trad. Rubens Rodrigues Torres Filho e José Carlos Martins Barbosa; rev. técnica: Márcio Seligmann-Silva. São Paulo: Brasiliense, 2012.
BENJAMIN, Walter. “Sobre o conceito de História” in: LÖWY, Michael. Walter Benjamin – aviso de incêndio. Uma leitura das teses “Sobre o conceito de história”. Trad. das teses: Jeanne Marie Gagnebin e Marcos Lutz Muller. São Paulo: Boitempo, 2005.
BENJAMIN, Walter. “Teorias do fascismo alemão” in: Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. 8a Ed. revista. Trad. Sergio Paulo Rouanet; rev. técnica: Márcio Seligmann-Silva. São Paulo: Brasiliense, 2012.
BERDET, Marc. Walter Benjamin. La passion dialectique. Paris: Armand Colin, 2014.
BERNARDO, Gustavo; GULDIN, Rainer. O homem sem chão: a biografia de Vilém Flusser. São Paulo: Annablume, 2017.
BERNSTEIN, Eduard. Socialismo evolucionário. Trad. Manuel Teles. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor; Instituto Teotônio Vilela, 1997.
DANOWSKI, Déborah; CASTRO, Eduardo Batalha Viveiros de. Há mundo por vir? Ensaio sobre os medos e os fins. São Paulo: Instituto Socioambiental, 2014.
DEBORD, Guy, A sociedade do espetáculo. Trad. Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 2007.
DOUEK, Sybil Safdie. Memória e exílio. São Paulo: Escuta, 2003.
DUARTE, Roberto. Pós-história de Vilém Flusser: gênese-anatomia-desdobramentos. São Paulo: Annablume, 2012.
FLUSSER, Vilém. A escrita. São Paulo: Annablume, 2010.
FLUSSER, Vilém. Bodenlos. Uma autobiografia filosófica. São Paulo: Annablume, 2007.
FLUSSER, Vilém. Cidades Brasileiras (Selecionadas). Trad. Gabriel S. Philipson. Revista Magma, núm. 13, 2016. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/magma/article/view/125388 . Acesso em: 08/08/2018.
FLUSSER, Vilém. Comunicalogia. Reflexões sobre o futuro: as conferências de Bochum. São Paulo: Martins Fontes, 2014.
FLUSSER, Vilém.Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Annablume, 2011.
FLUSSER, Vilém. Jogos. Suplemento Literário. O Estado de São Paulo. 09 de Dezembro de 1967. Pág. 39. Disponível em: https://acervo.estadao.com.br/pagina/#!/19671209-28423-nac-0039-lit-1-not. Acesso em: 08/08/2018.
FLUSSER, Vilém.O universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade. São Paulo: Annablume, 2008.
FLUSSER, Vilém. Vampyroteuthis infernalis. São Paulo: Annablume, 2011.
GONÇALVES, Osmar. Estética da Fotografia: um diálogo entre Benjamin e Flusser. Flusser Studies, núm. 15, maio de 2013. Disponível em: http://www.flusserstudies.net/sites/www.flusserstudies.net/files/media/attachments/osmar-goncalves-a-estetica.pdf. Acesso em: 08/06/2018.
KITTLER, Friedrich. Aufschreibesysteme. München: Fink Verlag, 2003.
KITTLER, Friedrich. Mídias ópticas: curso em Berlim, 1999. Rio de Janeiro: Contraponto, 2016.
LAMA, Fernando Araújo Del. Diagnóstico de época e declínio da experiência em Walter Benjamin: uma abordagem dos escritos da década de 30. 2017. 174 f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8133/tde-23062017-140236/pt-br.php. Acesso em: 24/04/2019.
LINDNER, Burkhardt. “Kommentar” in: BENJAMIN, Walter. Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit. Herausgegeben von Burkhardt Lindner. Berlin: Suhrkamp, 2013.
LÖWY, Michael. “Alarme de incêndio: a crítica da tecnologia em Walter Benjamin” in: Romantismo e messianismo: ensaios sobre Lukács e Walter Benjamin. Trad. Myriam Vera Baptista e Magdalena Pizante. São Paulo: Perspectiva, 2008.
MARX, Karl. Manifesto comunista. Org. Osvaldo Coggiola; trad. Álvaro Pina. São Paulo: Boitempo Editorial, 2005.
NASCIMENTO, Lyslei. “Nota” in: FORSTER, Ricardo. A ficção marrana: uma antecipação das estéticas pós-modernas. Tradução de Lyslei Nascimento. Belo Horizonte: UFMG, 2006.
OLIVEIRA, Lia Freitas. A era das imagens e as transformações do ser contemporâneo na perspectiva de Walter Benjamin e Vilém Flusser. Cadernos Walter Benjamin, núm. 19, 2017. Disponível em: http://www.gewebe.com.br/pdf/cad19/texto_06.pdf. Acesso em: 08/06/2018.
ROSS, Alison. Walter Benjamin’s concept of image. New York: Routledge, 2015.
SELIGMANN-SILVA, Marcio. De Flusser a Benjamin – do pós-aurático às imagens técnicas. Flusser Studies, núm. 8, 2009. Disponível em: http://www.flusserstudies.net/sites/www.flusserstudies.net/files/media/attachments/seligmann-flusser-benjamin.pdf. Acesso em: 08/06/2018.
SELIGMANN-SILVA, Marcio. Para uma filosofia do exílio: A. Rosenfeld e V. Flusser sobre as vantagens de não se ter uma pátria. Revista Eletrônica do NIEJ/UFRJ, 1(3), 2010, pp. 20-41.
SELIGMANN-SILVA, Marcio. “Prefácio – A ‘segunda técnica’ em Walter Benjamin: O cinema e o novo mito da caverna” in: BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. Org. e prefácio: Marcio Seligmann-Silva; trad. Gabriel Valladão Silva. Porto Alegre, RS: L&PM, 2017.
SIMONDON, Gilbert. Du mode d’existence des objets techniques. Paris: Aubier, 1989.
VAN DER MEULEN, Sjuokje, Between Benjamin and McLuhan: Vilem Flusser's Media Theory, in New German Critique 110, Vol. 37, No. 2, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1215/0094033X-2010-010. Acesso em: 12/07/2018.
WIGGERSHAUS, Rolf. A Escola de Frankfurt: história, desenvolvimento teórico, significação política. Trad. do alemão: Lyliane Deroche-Gurgel; trad. do francês: Vera de Azambuja Harvey Rio de Janeiro: DIFEL, 2002.
ZAMORA, José A. “Imagem e Holocausto: W. Benjamin – V. Flusser” in: SERRA, Alice; DUARTE, Rodrigo; FREITAS, Romero (Orgs.). Imagem, imaginação, fantasia: 20 anos sem Vilém Flusser. Belo Horizonte, MG: Relicário, 2014.
Copyright (c) 2019 Artefilosofia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores/as mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ que permite o compartilhamento do trabalho, com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores/as têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.