Between the words and the technical images:

Vilém Flusser and Walter Benjamin

  • Rafael Miguel Alonso Doutorado (UFSC) Trabalho docente atual (Unisociesc)
Keywords: Technique, Surface, Knowledge, Walter Benjamin, Vilém Flusser.

Abstract

From the premise of Siegfried Kracauer, according to which the aesthetic pleasure experienced by the mass at surface spectacles is legitimate and that it is possible to understand an epoch through its despised and despicable manifestations, this essay aims to analyze the understandings of Walter Benjamin and Vilém Flusser about the relationship between technical images and forms of knowledge. The reflection starts from the assumption that both authors glimpse, despite their vigilant pessimism, a critical form of thought through technique. The superficial character of the synthetic images would also not depart from the projective and fragmented aspect of an imaginative and non-Cartesian structure of thought. In any case, the possibility of a political and poetic use of images depends, for the two thinkers, on the interposition of the word. In Flusser’s terms, the task is to respond to post-history with the weapons of history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafael Miguel Alonso, Doutorado (UFSC) Trabalho docente atual (Unisociesc)
Formado em Comunicação Social (Jornalismo), mestre e doutor em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Pesquisador convidado da Universidades das Artes de Berlim (UDK), durante o doutorado sanduíche, no Vilém Flusser Archiv. Atualmente é professor dos cursos de Comunicação e de Cinema da Unisociesc, em Joinville-SC.

References

ADORNO, Theodor. “O estranho realista”. Notas de literatura. Trad.: Celeste Aída Galeão e Idalina Azevedo da Silva. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1973.

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? E outros ensaios. Trad.: Vinícius Nicastro Honesko. Chapecó: Argos, 2009.

ARENDT, Hannah. Eichmann em Jerusalém. Um relato sobre a banalidade do mal. Trad.: José Rubens Siqueira. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e Filosofia da Linguagem. 12 ed. São Paulo: Hucitec, 2006.

BARTHES, Roland. Elementos de Semiologia. Trad.: Izidoro Blikstein. São Paulo: Cultrix, 2006.

BARTHES, Roland. A Câmara Clara. Nota sobre a fotografia. Trad.: Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BATAILLE, Georges. O nascimento da arte. Trad.: Aníbal Fernandes. Lisboa: Sistema Solar, 2015.

BENJAMIN, Walter. “A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica”. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. Trad.: Sergio Paulo Rouanet. 7 ed. São Paulo: Brasiliense, 1994, pp. 165-196.

BENJAMIN, Walter. “O Surrealismo. O último instantâneo da inteligência europeia”. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. Trad.: Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994, pp. 21-35.

BENJAMIN, Walter. “Sobre alguns temas em Baudelaire”. Charles Baudelaire um lírico no auge do capitalismo. Trad.: José Martins Barbosa e Hemerson Alves Baptista. 1 ed. São Paulo: Brasiliense, 1989, pp. 103-149.

BENJAMIN, Walter. “A imagem de Proust”. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. Trad.: Sergio Paulo Rouanet. 7 ed. São Paulo: Brasiliense, 1994, pp. 36-49.

BENJAMIN, Walter. “Pequena história da fotografia”. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. Trad.: Sergio Paulo Rouanet. 7 ed. São Paulo: Brasiliense, 1994, pp. 91-107.

BUCK-MORSS, Susan. “Estética e anestética: o ‘ensaio sobre a obra de arte’ de Walter Benjamin reconsiderado”. Trad.: Rafael Lopes Azize. Outra Travessia, n. 33, agosto-dezembro de 1996, pp. 11-41.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Trad.: Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta. Ensaio para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Annablume, 2011.

FLUSSER, Vilém. Há futuro para a escrita?. Trad.: Murilo Jardelino da Costa. São Paulo: Annablume, 2010.

FLUSSER, Vilém. “Nossa comunicação”. Pós-história. Vinte instantâneos e um modo de usar. São Paulo: Annablume, 2011.

FLUSSER, Vilém. “A Bienal e a fenomenologia”. In: O’Estado de São Paulo, 2 de dezembro de 1967.

FLUSSER, Vilém. “Sobre a palavra design”. O mundo codificado. Por uma filosofia do design e da comunicação. Trad.: Raquel Abi-Sâmara. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

FLUSSER, Vilém. “Da flauta de Pã”. O’Estado de São Paulo, São Paulo, 22 de fevereiro de 1964.

FLUSSER, Vilém. Fenomenologia do brasileiro. Em busca do novo homem. Rio de Janeiro: Eduerj, 1998.

FLUSSER, Vilém. Vampyroteuthis Infernalis. São Paulo: Annablume, 2011.

FLUSSER, Vilém. Natural:mente. Vários acessos ao significado de natureza. São Paulo: Annablume, 2011.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. Trad.: Laura Fraga Sampaio. 21 ed. São Paulo: Loyola, 1996.

GASSET, Jose Ortega y. A ideia do teatro. Trad.: J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 2014.

GINZBURG, Carlo. ¨Sinais: Raízes de um paradigma indiciário¨. Mitos, emblemas e sinais. Morfologia e história. Trad.: Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1989. pp. 143-179.

HANSEN, Miriam. “Benjamin, cinema e experiência: A flor azul na terra da tecnologia”. Benjamin e a obra de arte. Walter Benjamin et al. Trad.: Marijane Lisboa e Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012, pp. 205-255.

KRACAUER, Siegfried. “O ornamento da massa”. O ornamento da massa. Ensaios. Trad.: Carlos Eduardo J. Machado e Marlene Holzhausen. São Paulo: Cosac Naify, 2009. pp. 91-104.

KRACAUER, Siegfried. “Culto da distração”. O ornamento da massa. Ensaios. Trad.: Carlos Eduardo J. Machado e Marlene Holzhausen. São Paulo: Cosac Naify, 2009. pp. 343-348.

LOVECRAFT, H. P. “Notas sobre a escritura de contos fantásticos”. O chamado de Cthulhu e outros contos. Trad.: Guilherme da Silva Braga. São Paulo: Hedra, 2012.

MONDZAIN, Marie-José. A imagem pode matar?. Trad.: Susana Mouzinho. Lisboa: Nova Veja, 2009.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. Estética e política. Trad.: Mônica Costa Netto. São Paulo: Editora 34, 2009.

RANCIÈRE, Jacques. “Paradoxos da arte política”. O espectador emancipado. Trad.: Ivone C. Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2012, pp. 51-81.

REICH, Wilhelm. A função do orgasmo. Problemas econômico-sexuais da energia biológica. Trad.: Maria da Glória Novak. 18º edição. São Paulo: Brasiliense, 1994.

ROUANET, Sérgio Paulo. “As passagens de Paris”. As razões do Iluminismo. São Paulo: Companhia das Letras, 1987, pp. 37-109.

CARTAS:

Carta de Vilém Flusser a Mira Schendel, de 22 de setembro de 1980. Inédito. Vilém Flusser Archiv.

Carta de Vilém Flusser a Dora Ferreira da Silva, de 29 de julho de 1970. Inédito. Vilém Flusser Archiv.

Carta de Vilém Flusser a Miguel Reale, de 17 de junho de 1988. Inédito. Vilém Flusser Archiv.

Carta de Vilém Flusser a Theodor Adorno, de 23 de novembro de 1966. Inédito. Vilém Flusser Archiv.

Carta de Vilém Flusser a Benedito Nunes, de 31 de outubro de 1966. Inédito. Vilém Flusser Archiv.

Published
2019-10-03