Pathways to a materialist theory of art in Walter Benjamin

  • Fernanda Ramos Universidade Estadual de Campinas
  • João Lopes Rampim Universidade Estadual de Campinas
Keywords: Materialism, Art, Technique, Walter Benjamin.

Abstract

The present work intends to analyse the specificity of the materialistic theory of art according to Walter Benjamin. To do so, we take the essays “Eduard Fuchs, the collector and the historian”, from 1937, and the second version of “The work of art in the age of its technological reproducibility”, written between 1935 and 1936,as points of reference. We also attempt to approach the influence of the art historian Aloïs Riegl in Benjamin’s thought, for, as we see it, this influence plays a decisive role in the elaboration of his theory. Furthermore, we emphasize the primacy of the object and the category of expression as central points in such elaboration. The text culminates in an approach to Benjamin’s concept of “second technique”, which we believe proves the effectiveness of Benjamin’s method in relation to the investigation on cinema.

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Author Biographies

Fernanda Ramos, Universidade Estadual de Campinas
Possui bacharelado e licenciatura em História pela Universidade Estadual de Campinas (2014) com ênfase em História da Arte. Está cursando graduação em Filosofia também pela Universidade Estadual de Campinas, onde realizou pesquisa de iniciação científica (FAEPEX) na área de História da Filosofia e Estética em 2017 e participa desde 2016 do grupo de estudos em estética do departamento. Atualmente é mestranda do programa de Filosofia no IFCH - Unicamp.
João Lopes Rampim, Universidade Estadual de Campinas
Doutorando em Filosofia no IFCH-UNICAMP. Mestre em Filosofia pela EFLCH-UNIFESP.

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Published
2019-10-03