Descartes and the aesthetic dimension of the Compendium Musicae

  • Frederico Duarte Pires de Sousa Universidade Federal de Goiás
Keywords: Affektenlehre, Cartesianism, Compendium Musicae, Descartes, Musical aesthetics

Abstract

Aware of the profound intellectual legacy left to the West by Cartesian thought, we will seek to situate such a legacy in relation to the subsequent development of musical aesthetic thought, seeking to understand how René Descartes's philosophy (1596-1650) proved to be important as a tool and common ground for aesthetics and the philosophy of music of the seventeenth and eighteenth centuries. To this end, our itinerary will take into account various aspects and moments of Cartesian philosophy. However, we will take as its main object the return to the text itself of the Compendium Musicae(1618), endeavoring to reveal, albeit modestly, some evidence of the aesthetic dimension present in this small pamphlet. The premise from which we start with regard to the Compendium is that at this philosophical moment of his work we find a Descartes before dualism, a Descartes concerned more with aesthetic pleasures than with the mirabilis scientiae fundamenta.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Frederico Duarte Pires de Sousa, Universidade Federal de Goiás
Doutorando em Filosofia pela UFG (2017)

References

ALQUIÉ, F. A Filosofia de Descartes. Lisboa: Presença, 1969.

BICKNELL, J. The Early Modern Period. In: GRACYK, T; KANIA, A. et al. The Routledge companion to philosophy and music. Nova Iorque: Routledge, 2011. pp. 75-83.

BITENCOURT, J. A. Descartes e a Morte de Deus. São Paulo: Paulus, 2015.

CASTRO, Gustavo. O Compêndio de música de René Descartes – entendimento e anotações sobre a tradução. 2015. 78 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) –Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015. Disponível em: <http://tede.biblioteca.ufpb.br/handle/tede/8327?locale=pt_BR> Acesso em: Jun 2018.

CASTRO, T. L. Descartes, música e as paixões: um diálogo de época. In: Anais do Sefim. Vol. 03, n. 3. Rio Grande do Sul: UFRGS 2017. pp. 09-19. Disponível em: <http://www.ufrgs.br/sefim/ojs/index.php/sm/article/view/557> Acesso em: Jun 2018.

DEMARCO, D. Descartes, Mathematics and Music. In: SWEETMAN, B. et al. The failure of modernism: Descartes legacy and contemporary pluralism. Indiana: American Maritain Association, 1999. pp. 35-44.

DESCARTES, R. [1618] Abregé de la musique. In: DESCARTES, R. Descartes: Oeuvres Complètes. Ed. F. G. Levrault. Mise en français moderne: Arvensa Éditions. Saint-Julien-en-Genevois: Arvensa Éditions, s. a. Edição digital. pp. 2602-2657.

DESCARTES, R. [1649] As Paixões da Alma. In: Descartes: Obras escolhidas. Org. e trad. Guinsburg et. al. São Paulo: Perspectiva, 2010. pp. 295-401.

DESCARTES, R. [1618] Compêndio de Música. In: CASTRO, G. O Compêndio de música de René Descartes – entendimento e anotações sobre a tradução. 2015. 78 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015. pp. 17-56. Disponível em: <http://tede.biblioteca.ufpb.br/handle/tede/8327?locale=pt_BR> Acesso em: Jun 2018.

DESCARTES, R. [1618] Compendio de Musica. Introdução Ángel Gabilondo e tradução de Primitiva Flores e Carmen Gallardo. Madri: Tecnos, 2001.

DESCARTES, R. [1629] Correspondência IX 1629. In: CASTRO, G. O Compêndio de música de René Descartes – entendimento e anotações sobre a tradução. 2015. 78 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015. pp. 76-78. Disponível em: <http://tede.biblioteca.ufpb.br/handle/tede/8327?locale=pt_BR> Acesso em: Jun 2018.

DESCARTES, R. [1641] Meditações Metafísicas. In: Descartes: Obras escolhidas. Org. e trad. Guinsburg et. al. São Paulo: Perspectiva, 2010. pp. 123-204.

DESCARTES, R. [1701]. Regras para a orientação do espírito. Tradução de Maria Ermatina de Almeida Prado Galvão. 3 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

GABILONDO, A. Notas para un pensar musical. In: DESCARTES, R. [1618] Compendio de Musica. Introdução Ángel Gabilondo e tradução de Primitiva Flores e Carmen Gallardo. Madri: Tecnos, 2001. pp.09-42.

LA FONTAINE, J. Fábulas de La Fontaine. Tradução e adaptação de René Farri. São Paulo: Lafonte, 2016.

PEREIRA, A. Teoria musical e estética no Compendium Musicae de Descartes. In: Revista Portuguesa de Musicologia. vol. 6 Lisboa: 1996. pp. 99-107 Disponível em: <http://rpm-ns.pt/index.php/rpm/article/view/89> Acesso em: Jun. 2018.

SETTARI, O. The aesthetic views of music of Descartes and Comenius. In: Sborník Prací Filozofické Fakulty Brnénské Univerzity. Studia Minora: Facultatis Philosophicae Universitatis Brunensis. H 32, 1997. pp. 04-14. Disponível em: <https://tinyurl.com/yasy8dg7 > Acesso em: Jun 2018

VAN WYMEERSCH, B. Descartes et l’évolution de l’esthétique musicale. Bélgica: P. Mardaga, 1999.

VIDEIRA, M. O romantismo e o belo musical. São Paulo: Unesp, 2006.

Published
2019-12-19