One Voice Four Hands:

Walter Benjamin e Asja Lacis

  • Alexandra Virgínia da Mota Pinto PUC-Rio/Filosofia
Keywords: porosity, interpenetration, theater, radio, childhood

Abstract

The erotic and political encounter of Walter Benjamin and Asja Lacis triggered a decisive change for the first, towards the material philosophy of history. In this meeting, the rudiments of this change are found as a content that permeates other works which contain in themselves some crucial signs to understand them. This is the case of the dedication of One-way Street (Einbahnstrasse) which, beyond a declaration of love, points to the incisive marks left on the body of both, as a temporal split which defines one before and one after in the life and work of Benjamin. We followed the traces of this intertwining in Lacis's theater as in Benjamin's radio experimentation, to understand what awakened in them their childhood (Kindheit): a revolutionary gesture. Finally, we will see in Naples the living image of the interpenetration (Durchdringung) of life (in the city), present in a polyphonic voice written by four hands. The voice incorporated the porosity (Porosität) of Naples in a such way that when describing the perception of the city, it transmits this, so corresponding to its experience (Erfahrung).

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENJAMIN, Walter. Diário de Moscou. Trad. Hildegard Herbold. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

BENJAMIN, Walter. Gesammelte Schriften. Band VII: Nachträge. Teilband 1, Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1991.

BENJAMIN, Walter. LACIS, Asja. Nápoles. In: Imagens de Pensamento. Trad. João Barrento. Lisboa: Assírio & Alvim, p.125-134, 2004.

BENJAMIN, Walter. Sobre alguns motivos em Baudelaire, In: Modernidade. Trad. João Barrento. Assírio & Alvim, 2004a.

BENJAMIN, Walter. Origem do drama trágico alemão. Trad. João Barrento. Lisboa: Assírio & Alvim, 2004b.

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de história. Trad. Jeanne-Marie Gagnebin e Marcos Lutz Müller. In: Löwy, M. Walter Benjamin: aviso de incêndio. Trad. Wanda Nogueira Caldeira Brant. São Paulo: Boitempo, 2005.

BENJAMIN, Walter. Programa de um teatro infantil proletário, In: Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Editora 34, p. 111-119, 2007.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Trad. Irene Aron e Cleonice P.B. Mourão. Belo Horizonte: UFMG, 2009.

BENJAMIN, Walter. A hora das crianças. Trad. Aldo Medeiros. Rio de Janeiro: Nau, 2015.

BENJAMIN, Walter. Linguagem, tradução, literatura. Trad. João Barrento. Lisboa: Assírio & Alvim, 2015a.

BENJAMIN, Walter. O que é o teatro épico? In: Ensaios sobre literatura. Trad. João Barrento. Lisboa: Assírio & Alvim, 2016.

BENJAMIN, Walter. O contador de histórias, In: A arte de contar histórias. Trad. Patrícia Lavelle, Marcelo Backes e Georg Otte. São Paulo: Hedra, p. 19-67, 2018.

BENJAMIN, Walter. O coração gelado. In: A arte de contar histórias. Trad. Patrícia Lavelle, Marcelo Backes e Georg Otte. São Paulo: Hedra, p. 167-211, 2018a.

BUCK-MORSS, Susan. Dialética do olhar:Walter Benjamin e o projeto das Passagens. Trad. Ana Luísa Andrade. Belo Horizonte: UFMG, 2002.

GAGNEBIN, Jeanne-Marie. En Chantier. Itinera, Milão, v. 14, p. 4-20, jan 2018.

GAGNEBIN, Jeanne-Marie. Brecht e Benjamin: peça de aprendizagem e ordenamento experimental. In: Viso· Cadernos de estética aplicada. Rio de Janeiro. n. 11, jan/jun 2012.

MOTA, Virgínia. A arte da nostalgia: experiência e infância segundo Walter Benjamin. 2019. Tese (Doutorado em Filosofia) -Departamento de Filosofia, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Rio de Janeiro, 2019.

WITTE, Bernd. Walter Benjamin, uma biografia. Trad. Romero Freitas. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

Published
2020-09-26