As metamorfoses que o amor provoca

as relações porosas entre W. Benjamin e Asja Lacis (ou o teatro, a política e a filosofia)

  • Márcio Jarek Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - CEFET/RJ https://orcid.org/0000-0001-8611-6060
  • Raquel Aline Zanini Universidade Federal do Paraná - UFPR
  • Alessandro Vorussi Corrêa Universidade Federal do Paraná - UFPR
Keywords: Asja Lacis, Walter Benjamin, Theater, Politics, Philosophy, Education

Abstract

The present work aims to broadly approach some aspects of the “porous” relationship between the German philosopher Walter Benjamin (1892-1940) and the Latvian actressand play wright Asja Lacis (1891-1979). We use the concept of porosity, created by the duoin 1924, to characterize the interpenetration of affective, academic, political and artisticthemes that came to produce metamorphoses in Benjamin's work and thought and that bring the presence, often neglected, of Lacis. We aim especially to defend that, more thanthe fame of lover of the philosopher and responsible for his contact with communism and with Bertolt Brecht (1898-1956), it is from the relationship with the artist and the Latvian revolutionary that, starting in the second half of the 1920s, a much more “feminine”Benjamin, with a renewed look at themes that interpenetrate, such as childhood, education,the city, politics, technique and contemporary art (with emphasis on theater).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Márcio Jarek, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - CEFET/RJ

Professor de filosofia no CEFET/RJ, mestre em Filosofia pela PUCPR, doutor em Filosofia pela PUC-Rio. Pesquisador junto ao NESEF/UFPR com pesquisa sobre Walter Benjamin e a educação.

Raquel Aline Zanini, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Pedagoga da Gerência de Educação e Cultura da Secretaria Municipal de Educação de Curitiba e do Colégio Estadual do Paraná. Mestra em Educação pela UFPR com dissertação sobre o teatro e o ensino de filosofia para crianças. Doutoranda em Educação na linha de cultura, escola e processos formativos na UFPR e pesquisadora junto ao NESEF/UFPR.

Alessandro Vorussi Corrêa, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Professor de filosofia na rede pública estadual do Paraná - SEED/PR e do Colégio Bom Jesus - Curitiba-PR. Mestre em Educação pela UFPR com pesquisa sobre o teatro de B. Brecht e o ensino filosofia. Pesquisador junto ao NESEF/UFPR.

References

BENJAMIN, Walter. Briefe. Volume II. Herausgegeben und mit Anmerkungen versehen von Gershorn Scholem und Theodor W. Adorno. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1978.

BENJAMIN, Walter. Correspondance: Tome I -1910-1928. Trad. Guy Petitdemange. Paris: Aubier-Montagine, 1971.BENJAMIN, Walter. Diário de Moscou. Trad. Hildegard Herbold. São Paulo: Cia das Letras, 1989.

BENJAMIN, Walter. Écrits auto-brigrafiques. Paris: Christian Bourgois éditeur, 2011.

BENJAMIN, Walter. Ensaios sobre Brecht. Trad. Claudia Abeling. São Paulo: Boitempo, 2017.

BENJAMIN, Walter. Imagens de pensamento: sobre o haxixe e outras drogas. Trad. João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas. Volume II. Trad. Rubens Rodrigues Torres Filho e de José Carlos Martins Barbosa. 5.ed. São Paulo: Brasiliense, 2000.

BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. Tradução, apresentação e notas de Marcus Vinicius Mazzari. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2012.

BENJAMIN, Walter. Rua de mão única: Infância berlinense: 1900. Trad. João Barreto. Belo Horizonte: Autêntica, 2013b.

BERDET, Marc. Walter Benjamin: la passion dialectique. Paris: Armand Coulin, 2014.

BOLLE, Willi. Fisiognomia da Metrópole Moderna: Representação da história em Walter Benjamin. São Paulo: Edusp, 2000.

BUCK-MORSS, Susan. Dialética do olhar: Walter Benjamin e o Projeto das Passagens. Trad. Ana Luiza Andrade. Belo Horizonte/Chapecó: Editora UFMG/Argos, 2002

CHIARINI, Paolo. Bertolt Brecht. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1967.

CORTEZ, Ligia M. C.S. De Asja Lacis à Casa do Teatro: teoria e práticas do teatro com e para crianças. São Paulo: USP, 2018. Tese (Doutorado em Teoria Literária e Literatura Comparada) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas - FFLCH, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8151/tde-11022019-154743/pt-br.php. Acesso em 05 mai. 2020.

KONDER, Leandro. Walter Benjamin: o marxismo da melancolia. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1999.

KOUDELA, Ingrid Dormien. Brecht: um jogo de aprendizagem. São Paulo: Perspectiva, 1991.

LACIS, Asja. Revolutionär im Beruf: Berichte über proletarisches Theatre, über Meyerhold, Brecht, Benjamin e Piscator, ed. Hildegard Brenner. Munique, Rogner, 1971.

MITTELMEIER, Martin. “Asja Lacis in Neapel. Wie das konzept der porosität den stil der texte Walter Benjamins und Theodor W. Adornos beeinflusst”. Culture Crossroads. Journal of the Research Centre at the Latvian Academy of Culture, Riga, v.8, 2015, p.79-80. Disponível em: http://www.culturecrossroads.lv/pdf/22/de. Acesso em 20 jun. 2020.

NAPLES underground geothermal zone. In: WIKIPEDIA: a enciclopédia livre. Wikimedia, 2020. Disponível em: https://en.wikipedia.org/wiki/Naples_underground_geothermal_zone. Acesso em 25jun. 2020.

RASHOMON. Direção: Akira Kurosawa. Produção de Minoru Jingo. Japão: Daiei, 1950. 1 DVD. (86 min.)

WITTE, Berndt. Walter Benjamin. Trad. Romero Freitas. Belo Horizonte, Autêntica, 2017.

Published
2020-09-26