The Act of Wearing

notes on art and work

  • Fabíola Silva Tasca Escola Guignard/Universidade do Estado de Minas Gerais
Keywords: Art and work, freedom, contract, participation, performance

Abstract

This text serves as a means of formalizing the termination of the em obra project, carried out between 2012 and 2020 with the aim of investigating the relationships between the terms “art” and “work”. By celebrating a contract between the artist and the participant, the intention was to encourage and favor the ideation and execution of “idiosyncratic tasks.” Comprising eight editions, the em obra project consisted of a poetic articulation of (im)possible and desirable modes of relationship between work and life, art and freedom.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARENDT, Hannah. A condição humana. Trad. Roberto Raposo. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2017.

ARGAN, Giulio Carlo. História da arte como história da cidade. Trad. Pier Luigi Cabra. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

BRASIL, Ministério do Trabalho e Emprego. Classificação brasileira de ocupações. Brasília: 2002. Disponível em: http://www.mtecbo.gov.br/cbosite/pages/home.jsf. Acesso em: 06 out. 2019.

CALVINO, Italo. Seis propostas para o próximo milênio. Trad. Ivo Barroso. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O artista se tornou figura da liberdade. O estado de São Paulo, 20 maio 2017. Entrevista a Daniel Augusto.

FERRO, Sérgio. Artes plásticas e trabalho livre: de Dürer a Velázquez. São Paulo: Editora 34, 2015.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Serenidade, presença e poesia. Trad. Mariana Lage. Belo Horizonte: Relicário Edições, 2016.

HEATHFIELD, Adrian; HSIEH, Tehching. Out of Now: The Lifeworks of Tehching Hsieh. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2009.

HOFFMANN, Jens; JONAS, Joan. Sobre performance (e outras complicações). ¿Hay em portugués?, n. 2, p. 13-15, 2005. Disponível em: http://hayenportugues.blogspot.com.br/. Acesso em: 25 jan. 2014.

HONORATO, Cayo. Reempregos da visibilidade. Canal Contemporâneo, 2016. Disponível em: http://www.canalcontemporaneo.art.br/arteemcirculacao/archives/006915.html. Acesso em: 30 jun. 2020.

KEHL, Maria Rita. Aceleração e depressão. Café Filosófico. São Paulo: CPFL Cultura, 24 jun. 2009. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=kwxyT5n6E9o. Acesso em: 06 out. 2019.

LAFARGUE, Paul. O direito à preguiça. Trad. J.Teixeira Coelho Netto. São Paulo: Hucitec; Unesp, 1999.

LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

MELVILLE, Herman. Bartleby: o escriturário. Organização e apresentação de Fernando Sabino. Trad. Luís de Lima. Rio de Janeiro: Rocco Jovens Leitores, 2010.

MENGER, Pierre-Michel. Retrato do artista enquanto trabalhador: metamorfoses do capitalismo. Lisboa: Roma Editora, 2005.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. Trad. Mônica Costa Netto. São Paulo: EXO experimental org.; Ed. 34, 2005.

SERRA, Richard. Peso. In: Richard Serra. Escritos e entrevistas 1967-2013. Rio de Janeiro: Instituto Moreira Salles, 2014.

TASCA, Fabíola. em obra project, 2020. Disponível em: www.cargocollective.com/emobraproject. Acesso em: 26 jun. 2020.

TASCA, Fabíola Silva. Artista plástico: aspectos fisionômicos de um título ocupacional. Belo Horizonte: Centro de Pesquisa da Escola Guignard, 2015. Relatório.

UKELES, Mierle Laderman. Manifesto for Maintenance Art 1969!Arnolfini, 2013. Disponível em: https://www.arnolfini.org.uk/blog/manifesto-for-maintenance-art-1969. Acesso em: 06 out 2019.

Published
2020-12-24
Section
Chamada Fechada