The pulsating silence of images

documentary as a rescue from memory through the photography of bodies silenced by the dictatorship

  • Rita Márcia Magalhães Furtado Universidade Federal de Goiás/ Faculdade de Educação

Abstract

The core of this work is the approach of photography as a representation, with the objective of characterizing the archival image as a carrier of the concept of memory, evoking the communicative power of fixed images to, from the mode of appropriation defined in the film format, analyze how two directors, Anita Leandro and Susana de Sousa Dias, give voice to photographic images of silenced bodies, making flow in them its ontological character which, vertically passing through time, is instituted as if in a continuous present. Besides the chosen theoretical reference - Georges Didi-Huberman, François Soulages, Anita Leandro and Jean-Louis Comolli - the filmic reference, based on the documentaries Portraits of identification of Anita Leandro and 48, by Susana de Sousa Dias, focuses on aspects that allow us to extract from photography an aesthetic reference for the discussion proposed here, based on a narrative that is intended subjective, while also universalist.

 

Keywords: Images; documentary; archival films; photography; military dictatorship

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSMANN, Eleida. Espaços da recordação: formas e transformações da memória cultural. Trad. Paulo Soethe. Campinas: Unicamp, 2011.

COMOLLI, Jean-Louis. Ver e poder a inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Trad. Augustin de Tugny, Oswaldo Teixeira, Ruben Caixeta. Belo Horizonte: UFMG, 2008.

COMOLLI, Jean-Louis. O espelho de duas faces. In: YOEL, Gerardo (org.). Pensar o cinema:imagem, ética e filosofia. Trad. Livia Deorsola. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Devolver uma imagem. In: ALLOA, Emmanuel (Org.). Pensar a imagem.Trad. Carla Rodrigues. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Imagens apesar de tudo. Trad. Vanessa Brito e João Pedro Cachopo. Lisboa: KKYM, 2012.

GOLIOT-LÉTÉ, Anne et al. Dicionário da imagem. Trad. Victor Silva. Lisboa: Edições 70, 2011.

LEANDRO, Anita. Falkenau: a vida póstuma dos arquivos. Significação. Revista De Cultura Audiovisual, São Paulo, n. 37(34), p. 105-121, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2010.68116. Acesso em 14 jun. 2019.

LEANDRO, Anita. Os acervos da ditadura na mesa de montagem. LOGOS45, Rio de Janeiro, v. 23, n. 62, p. 103-116, 2016. Disponível em: https://bit.ly/2AOcZy4. Acesso em: 17 jan. 2019.

NANCY, Jean-Luc. Imagem, mímesis & méthexis. In: ALLOA, Emmanuel(Org.). Pensar a imagem. Trad. Carla Rodrigues. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas: UNICAMP, 2007.

ROUILLÉ, André. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. Trad. Constancia Egrejas. São Paulo: Senac São Paulo, 2009.

SOULAGES, François. Estética da fotografia: perda e permanência. Trad. Iraci Poleti e Regina Campos. São Paulo: Senac São Paulo, 2010. 48. Direção de Susana de Sousa Dias. Lisboa: Kintop, 2010.1 DVD (92 min.).

RETRATOS de identificação. Direção de Anita Leandro. Rio de Janeiro: UFRJ/Memorial da Anistia, 2014. (72 min.). Disponível em https://vimeo.com/110206302. Acessado em 27 de maio de 2019.

Published
2020-12-24
Section
Artigos Convidados