The Guts of Criticism

  • Patrick Pessoa
Keywords: Wagner Schwartz, Lia Rodrigues, Bia Lessa, Tarina Quelho, Essayistic Criticis

Abstract

Structured in three sections, this essay presents, at the opening of each section, one short critical essay written in the heat of the hour for a traditional newspaper. The analyzed pieces are: “A Boba”, by Wagner Schwartz; “Fúria”, by Lia Rodrigues Cia. De Danças; and “Pi: Insane Panorama”, directed by Bia Lessa. After the full transcription of each of these texts, the essay proposes a critique of these three critical texts by providing contextual information about the trajectories of the three aforementioned artists, but above all trying to reconstruct, based on a “free association” exercise, the body memories which can somehow be related to my immediate visceral reception of the three works. Among these memories, two other short critical essays published in the same newspaper also deserved to be fully transcribed: essays inspired by the plays “Domínio Público”, by Wagner Schwartz, Renata Carvalho, Maikon K, and Elizabeth Figer; and “Is this a Black?”, by Tarina Quelho and Mirella Façanha, one of the most important experiments in “theatre as essay” in recent years. The goal is to think how the critique of performing arts can be both a visceral, artistic, and philosophical response to different aesthetic propositions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENJAMIN, Walter. A origem do drama barroco alemão. Trad. Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1984.

BENJAMIN, Walter. O conceito de crítica de arte no romantismo alemão. Trad. Márcio Seligmann-Silva. São Paulo: Iluminuras, 1993.

BENJAMIN, Walter. Teses sobre o conceito de história. Obras escolhidas (vol. I). Trad. Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BRUM, Eliane; SCHWARTZ, Wagner. Fui morto na internet como se fosse um zumbi da série The Walkind Dead. El País, 12/02/2018. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2018/02/12/opinion/1518444964_080093.html. Acesso em: 31 jul. 2020.

CAVALCANTE-SCHUBACK, Marcia. Atrás do pensamento: A filosofia de Clarice Lispector. (No prelo.)

DELEUZE, Gilles. Um manifesto de menos. Sobre o teatro. Trad. Fátima Saadi. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.

DELEUZE, Gilles. O que é a filosofia? Trad. Bento Prado Júnior e Alberto Alonso Munoz. São Paulo: Ed. 34, 1992.

DESPENTES, Virginie. Teoria King Kong. Trad. Márcia Bechara. São Paulo: N-1, 2016.

KAFKA, Franz. A construção. Um artista da fome/A construção. Trad. Modesto Carone. São Paulo: Brasiliense, 1995.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método II. Trad. Enio Paulo Giachini. Petrópolis: Vozes, 2002.

GUIMARÃES ROSA, João. O espelho. Primeiras estórias. Rio de Janeiro: José Olympio, 1962.

KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu. Trad. Beatriz Perrone-Moisés. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

LUKÁCS, Georg. Sobre a forma e a essência do ensaio: carta a Leo Popper. Trad. Mario Luiz Frungillo. Revista UFG, v. 9, n. 4, 2009, p. 7-31. (Tradução elaborada a partir da edição: LUKÁCS, Georg. Die Seele und die Formen. Essays. Neuwied: Luchterhand, 1971).

MACHADO DE ASSIS, Joaquim Maria. A igreja do diabo. Obra completa (vol. II). Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1997.

PAREYSON, Luigi. Os problemas da estética. Trad. Maria Helena Nery Garcez. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

RILKE, Rainer Maria. Torso arcaico de Apolo. Trad. Manuel Bandeira. Estrela da vida inteira. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1993.

SANTOS, Lulu. “O último romântico”. Tudo azul (Coletânea Musical de Lulu Santos).

Published
2020-12-24
Section
Artigos Convidados