The Parque Lage's Mermaid
The Politics of Photographing One's Own Body in Social Media Networks
Abstract
Analysis of the relationship between the current forms of the photographic portrait of the human face and body, as practiced for display on social networks, and the forms of presentation assumed by current political personalities. The guiding thread of the article is a return of Walter Benjamin’s sketch of the history of photography in the early 1930’s. There we look for elements to situate the new practices through similarities and differences of these with what is proposed in terms of phases and attitudes towards the act of photographing the human face, in the essay “Little History of Photography”. Themes from the essay “The work of art at the time of its technical reproducibility”, by the same author, and from observations on the relationships between everyday life and digital communication technologies, by authors like Jonathan Crary, will be brought up for discussion.
Downloads
References
BARTLET, Jamie. People vs. Tech. Nova Iorque: Diton, 2018.
BENJAMIN, Walter. Pequena história da fotografia. In: BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas I: Magia e técnica, arte e política. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. Tradução de Gabriel Valladão. Porto Alegre: L&PM, 2013.
BUCK-MORSS, Susan. Estética e anestética: uma reconsideração de “A obra de arte” de Walter Benjamin. In:
BENJAMIN, Walter [et al.]. Benjamin e a obra de arte: técnica, imagem, percepção. Trad. Vera Ribeiro; Organização de Tadeu Capistrano. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
CRARY, Jonathan. 24/7: Capitalismo tardio e os fins do sono. Trad. Joaquim Toledo Jr. São Paulo: Cosac Naify, 2014.
SIBILIA, Paula. Autenticidade e performance. A construção de si como personagem visível. Revista Fronteiras - estudos midiáticos, 17(3), p. 353-364, setembro/dezembro 2015.
Copyright (c) 2020 Bernardo Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores/as mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ que permite o compartilhamento do trabalho, com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores/as têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.