Sobre as formações sonoras da obra musical em Roman Ingarden

  • Glaucio Adriano Zangheri Faculdade Mozarteum de São Paulo

Abstract

The main objective of the text is to explain the concept of tone formation in Roman Ingarden, highlighting its status as a purely intentional object and its gestalt character. As secondary objectives, the genesis of the concept of tone formation in The Literary Work of Art is exposed and its consequences based on Ingarden's criticisms of Atomism and Gestalt theorists. The text is divided into two parts: in the first it is exposed a movement that starts from the sound-word formations of the literary work and arrives at the first definitions of tone formation in the context of the musical work; in the second are explained the purely intentional ontological status of tone formations, criticisms of Atomism and Gestalt, and the answers that Ingarden offers to solve the problem of the totality of tone formations. The result is a conception of tone formation composed of three characteristics: (1) harmonious quality, (2) pure form, (3) sense. In the final considerations, some comments and reflections are made about the course of the text.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERGSON, Henri. Ensaio sobre os dados imediatos da consciência. Tradução: João Paulo Silva Gama. Lisboa: Edições 70, 1988.
HUSSERL, Edmund. Investigações Lógicas: Investigações para a Fenomenologia e a Teoria do Conhecimento. Tradução: Pedro M. S. Alves e Carlos Alberto Morujão. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012.
HUSSERL, Edmund. Lições para uma fenomenologia da consciência interna do tempo. Tradução: Pedro M. S. Alves. Lisboa: Imprensa nacional-Casa da moeda, 1994.
INGARDEN, Roman. A obra de arte literária. Tradução: Albin E. Beau, Maria da Conceição Puga e João F. Barreto. Prefácio de Maria Manuela Saraiva. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1973.
INGARDEN, Roman. Das Literarische Kunstwerk. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 1972.
INGARDEN, Roman. Ontology of the work of art: The musical work. The Picture. The architectural work. The film. Tradução: Raymond Meyer e John T. Goldthwait. Ohio: Ohio University Press, 1989.
INGARDEN, Roman. Selected papers in Aesthetics. Traduções: Adan Czerniawski [et al]. Washington D. C.: The Catholic University of America Press, 1985.
INGARDEN, Roman. Untersuchungen zur Ontologie der Kunst: Musikwerk – Bild – Architektur – Film. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 1962.
MAZZONI, Augusto. La musica nell’estetica fenomenologica. Milano: Mimesis, 2004.
MOURA, Carlos Alberto Ribeiro de. Racionalidade e Crise: Estudos de História da Filosofia Moderna e Contemporânea. São Paulo: Discurso Editorial e Editora da UFPR, 2001.
RUTTKOWSKI, Wolfgang. The main differences between Roman Ingarden’s and Nicolai Hartmann’s strata-systems. s.l.: GRIN Verlag GmbH, 1990, E-book. Disponível em: https://www.grin.com/document/81090. Acesso em: 11 nov. 2021
SCHAEFFER, Pierre. Traité des objets musicaux: Essai interdisciplines. Paris: Seuil, 1977.
SCHÜTZE, Ingo. Percezione musicale e riflessione filosofica: La fenomenologia della musica di Roman Ingarden. Pisa: Edizioni ETS, 2007.
THOMASSON, Amie L. Ingarden and the Ontology of Cultural Objects. In: CHRUDZIMSKI, Arkadiusz (ed.) Existence, Culture, and Persons: The Ontology of Roman Ingarden. Frankfurt: Ontos, 2005, pp. 119-124. Disponível em: https://www.academia.edu/5676990/Ingarden_and_the_Ontology_of_Cultural_Objects. Acesso em: 11 nov. 2021
ZANGHERI, Glaucio Adriano. Para além do som: música e fenomenologia em Roman Ingarden. Tese de doutorado em música. Departamento de música da Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo. São Paulo, 2018.
Published
2022-05-15