Acervos virtuais e os modos de presença da arte

Keywords: Aesthetics, Theodor W. Adorno, Modes of Presence, Cultural Industry, Virtual Collections

Abstract

Abstract: In dialogue with Rodrigo Duarte’s work, “Modes of Presence in the Contemporary Aesthetic Manifestation”, this paper aims at understanding how the virtualization of aesthetic phenomena disrupts the conditions for sensible apprehension. Resorting to the theme of Kant’s transcendental schema usurpation, as presented by Adorno and Horkheimer, to demonstrate how, when it comes to museum’s digital archives, the technology industry asserts itself as the dominant super-structure that determines the possibilities of object apprehension, allowing for us to characterize it as a contemporary outcome of the cultural industry. Taken as a new layer of mediation for the contemporary experience, to analyze the aesthetic and political impacts of virtual mediation on the modes of presence of digitalized art, which is determinant for the delimitation of possibilities for such presences.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernanda Proença, UFMG

Graduação em Filosofia na USP. Mestrado em Filosofia da Arte na UFOP. Doutoranda em filosofia da arte na UFMG.

References

ADORNO, Theodor. “Über das gegenwärtige Verhältnis von Philosophie und Musik”. Musikalische Schriften V. Gesammelte Schriften 18. Frankfurt am Main : Suhrkamp, 1997.
ADORNO, Theodor W. Teoria estética. Trad. Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 2016; Gesammelte Schriften, Band 7. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1997.
ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento. Trad. Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006; Gesammelte Schriften, Band 3. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1997.
BENJAMIN Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. Porto Alegre: L&PM, 2018.
COHN, Gabriel. “As duas faces da indústria cultural”. A terra é redonda, 30/06/2020, s.n. Disponível em: https://aterraeredonda.com.br/as-duas-faces-da-industria-cultural/#:~:text=H%C3%A1%20pouco%20mais%20de%20setenta,do%20pensamento%20europeu%20da%20%C3%A9poca. Acesso em: 10/10/2021.
DE MUL, Jos. “The work of art in the age of digital recombination” In: BOOMEN, Marianne van den; LAMMES, Sybille; et al (Org). Digital Material: Tracing New Media in Everyday Life and Technology. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2009.
DUARTE, Rodrigo. “Modos de presença dos fenômenos estéticos contemporâneos”. In: HERMANN, Nadja; RAJOBAC, Raimundo (Org). A questão do estético: ensaios. EdiPUCRS: Porto Alegre, pp. 117 - 132, 2020.
DUARTE, Rodrigo. “O esquematismo kantiano e a crítica à indústria cultural”. Studia Kantiana, v. 4, n. 1, pp. 85 - 105, 2003.

PROENÇA, Fernanda. “Arte em tempos de pandemia: um olhar adorniano”. In: Oneide Perius, Evandro Pontel, Fabio Caires, et all (Org). Diagnóstico do tempo: implicações éticas, políticas e sociais da pandemia. Editora Fundação Fênix, 2020, pp. 241-265.
RAPOSO, Luís. “Os equívocos da museologia e da patrimoniologia”. Artecapital, 01/06/2020. Disponível em: https://www.artecapital.net/opiniao-210-luis-raposo-os-equivocos-da-museologia-e-da-patrimoniologia Acesso em: 20/10/2021.
ROUANET, Sérgio Paulo. “Ética e antropologia”. Estudos avançados, v. 4, n. 10, Dez. 1990, pp. 111-150.
SOCHA, Eduardo. “Para um conceito materialista de tempo musical. A teoria dos tipos nos fragmentos de Adorno sobre Beethoven”. Revista Discurso, v. 49, n. 1, pp. 161-184, 2019.
STEIN, Kevin. “Poems and Pixels: The Work of Art in an Age of Digital Reproduction”. Poetry's Afterlife: Verse in the Digital Age. Ann Arbor: University of Michigan Press; Digitalculturebooks, 2010.
Published
2022-07-09
Section
Philosophy and art