Transduction and Techno-aesthetics

Propositions for a Philosophy of the Audible

Keywords: transduction, techno-aesthetics, mixed music, instrumental gesture, perception

Abstract

We propose a study of the relationship between acoustic sound and auditory perception with an approach that slightly touches psychoacoustics, having as main element the notion of transduction. We discuss the problem of the analysis of few transductive processes in musical practice context, its analogies and inter-relations, such as in the instrumental gesture, in the utilization of technical apparatuses in mixed music realization, and in listening. The hypothesis presented assumes that from detailing these processes and from a vision based on techno-aesthetics, it may be possible to approximate the relationships between acoustic and perceptive universes in the musical context. The techno-aesthetics considers aesthetics as a category of action, studying the systems of actions that approximate subject and object, formed by technical objects, aesthetic reality and energetic propagation. Based on these two categories, we discuss the creative and performance processes of Mikrophonie I, for tam-tam and live electronics, by Karlheinz Stockhausen, work in which systems of mutual interference formed by groups of musicians are elaborated. We perform the analysis of these processes and conclude emphasizing the main ideas that come to light through this approach.  

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Author Biography

Danilo Rossetti, UFMT

Compositor que trabalha com suporte computacional e novas tecnologias no processo de criação e performance musical, incluindo o pensamento sobre espacialização sonora. Possui mais de trinta obras para diferentes formações instrumentais (solos ou conjuntos de câmara), acusmáticas, mistas (congregando instrumentos acústicos e sons eletrônicos) e multimodais (instalações audiovisuais, música e dança, criações virtuais e música telemática). Suas composições foram executadas em eventos e festivais no Brasil e no exterior. Possui cerca de 20 artigos científicos publicados em periódicos nacionais e internacionais e cerca de 30 artigos e resumos publicados em anais de congressos nacionais e internacionais, além de capítulos de livros e partituras musicais. É professor da Universidade Federal do Mato Grosso,e  professor colaborador do Programa de Pós- Graduação em Música do Instituto de Artes da UNICAMP e líder do grupo de pesquisa do Muscom UFMT/CNPq. É Doutor em Composição Musical pela UNICAMP, com período sanduíche no Centre de recherche Informatique et Création Musicale da Université Paris 8, e mestre em Música e Bacharel em Composição (instrumental e eletroacústica) e Regência pela UNESP. Realizou pesquisa de pós-doutorado junto ao Núcleo Interdisciplinar de Comunicação Sonora da UNICAMP,  com apoio FAPESP.

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Published
2024-12-19