Das interações comunicativas à constituição de um “arquivo musical”:
sobre a coleção Théo Brandão no Centro Nacional de Folclore e Cultura Popular
Abstract
The article deals with the sound recordings made by Théo Brandão and kept since 1979 by the National Institute of Folklore (now Centro Nacional de Folclore e Cultura Popular). Brandão was an active member of the national network of folklorists formed in Brazil in the 1940s. Although not a musician, he recorded systematically for years, mainly cantadores and mestres from Alagoas. Living close to the artists whose performances he decided to register, he has not made expeditions or field trips properly. My main purpose is to highlight the peculiarities of a private collection gathered from 1948 to the 1960s and deposited with a federal institution in the last years of Brandão’s life.
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Documentos inéditos:
Catálogo das gravações de Théo Brandão. Datilografado e manuscrito pelo pesquisador. Reprodução depositada pelo autor no Arquivo Sonoro da Biblioteca Amadeu Amaral, Centro Nacional de Folclore e Cultura Popular, IPHAN.
Gravações da Coleção Théo Brandão depositadas no Arquivo Sonoro da Biblioteca Amadeu Amaral, Centro Nacional de Folclore e Cultura Popular, IPHAN.
Brandão, Théo. 1979. Entrevista de Théo Brandão a Aloysio de Alencar Pinto e Bráulio Nascimento. Gravada no Estúdio de som da Funarte em 1979. Fita TB78. Arquivo Sonoro da Biblioteca Amadeu Amaral, Centro Nacional de Folclore e Cultura Popular, IPHAN.
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Sites:
Centro Nacional de Folclore e Cultura Popular [website]. Disponível em: <http://www.cnfcp.gov.br/>. Acesso em: jun. 2011.
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