Dar luz aos textos, silenciar as vozes “des”-

conhecimento e distanciamento em processos de construção da “música portuguesa” (1939-59)

  • Rosário Pestana
Keywords: sound records, textualization, aesthetic, discensus , interlocution., sound records, textualization, aesthetic, discensus, interlocution

Abstract

This paper proposes an analysis of the process of silencing the music sound recordings of oral traditions carried out in Portugal between 1936 and 1959. It focuses on field recordings made under the auspices of institutions of the autocratic regime of the Estado Novo, the period of the provincial authorities (1936-39), during which an extensive process of mapping traits, taken as definer of the Portuguese culture, was carried out.The sound recordings, after enormous human and economic investments made in its implementation, were silenced and remained unpublished until the present day. What were the political strategies that presided over these accomplishments, who were theprotagonists, which collected and the contents that were silenced, are the questions under debate. I aim to explore the themes of text versus sound, seeing versus listening. Drawing on Michel Foucault's concept of epistemological field (2005), I intend to revealthemodus operandithat influenced implicitly the process that led to the silencing ofthousands of sound records. Finally, and sustained by the contributions of the philosopher Jacques Rancière (2010), I open up a discussion on the potential dissensus that might be prompted by the listening of those sound records.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Entrevistas:

Conceição Marques Caldeira (conhecida como Conceição Arranhada), entrevista no Lar da Santa Casa de Misericórdia, Castelo Branco, Agosto de 2008.

Bibliografia:

ACCIAIUOLI, Margarida.1991. Os anos 40 em Portugal O país, o regime e as artes ‘Restauração’ e ‘Celebração’. Dissertação de Doutoramento em História da Arte Contemporânea, FCSH/Universidade Nova de Lisboa.

ARROIO, António. 1913.“Introdução” In Thomaz, Pedro Fernandes,Velhas Canções e Romances Populares Portugueses. Coimbra: F. França Amado.

BARTHES, Roland e Marty, Eric. 1987.“Oral/escrito”,“Oral/escrito Argumentação”. Enciclopédia Einaudi, volume II. Lisboa: Imprensa nacional Casa da Moeda. (37-57).

CASTELO-BRANCO, Salwa & Branco, Jorge Freitas (orgs). 2003. Vozes do Povo: A Folclorização em Portugal. Oeiras: Celta Editora.

CASTELO-BRANCO, Salwa e Nery, Rui Vieira (2010) “Arquivos, Bibliotecas e Museus” Enciclopédia da Música em Portugal no Século XX. Linda-a-Velha: Círculo de Leitores. (49-72) .

CIDRA, Rui. 2010. “José Redinha” Enciclopédia da Música em Portugal no Século XX. Linda-a-Velha: Círculo de Leitores.pp. 1103-4.

CLIFFORD, James. 1988. The Predicamento f Culture Twentieth-Century Ethnography, Literature, and Art.Cambridge: Harvard University Press.

CORREIA, J. Diogo (1938) Cantares de Malpica: canções do Natal, do Entrudo, da Quaresma, da Páscoa, da ceifa, de S. João e outras. Lisboa: Tip. Henrique Torres.

CRUZ, Cristina Brito (2000) Artur Santos e a Etnomusicologia em Portugal. FCSHUNL/Tese de Mestrado.

FOUCAULT, Michel. 2005.A Arqueologia do Saber. Coimbra: Almedina.

GARCÍA, Miguel. 2009. “Un dilema epistemológico” in Robert Lehamann-Nitsche Walzenaufnahmen aus Argentina 1905-1909. Grabaciones en cilindros de Argentina. Berlim: Berliner Phonogramm-Archiv.

LEAL, João. 2000.Etnografias Portuguesas. Lisboa: Publicações Dom Quixote.

NETTL, Bruno. 2005. The Study of Ethnomusicology Thirty-one Issues and Concepts. Urbana & Chicago: University of IllinoisPress.

PESTANA, Maria do Rosário (2008) “A música na construção do Douro Litoral: colecção, estudo e divulgação de práticas polifónicas de música da tradição oral em Portugal (1947-1959)” Etno-folk. Revista galega de etnomusicoloxia. Baiona: Dos Acordes (Salwa El-Shawan Castelo-Branco e Susana Moreno Fernández, coords.). Ano IV, Vol. 1, nº 12. pp.31-54.

PESTANA, Maria do Rosário. 2011a. Armando Leça e a Música Portuguesa. Lisboa: Tinta da China Editores.

PESTANA, Maria do Rosário. [no prelo].“A música ou as duas faces de Jano: Conhecimento, inquietação e crise em processos de controlo e subjugação do ‘Outro’.

In Actas do Congresso SIBE+:Músicas e Saberes em Trânsito. Lisboa , dia 31 de Outubro de 2010, SIBE e INET-MD (orgs).

PORTO, Nuno. 1999.Angola a Preto e Branco. Coimbra: Museu Antropológico da Universidade.

RANCIÈRE, Jacques. 2010.Discensus on Politics and Aesthetics. Nova Iorque: Continuum International Publishing Group.

RANCIÈRE, Jacques. 2010b.Estética e PolíticaA Partilha do Sensível. Porto: Dafne Editora.

SOUSA SANTOS, Boaventura de. 2009. “Para além do Pensamento Abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes”. In Boaventura de Sousa Santos e Maria Paula Meneses(Orgs.)Epistemologias do Sul.Coimbra: Edições Almedina.pp.23-72.

SILVA, Manuel Deniz. 2001. “’Orfeonizar a Nação’, O Canto coral como instrumento educativo e político nos primeiros anos da Mocidade Portuguesa (1934-1945)”. In Revista Portuguesa de Musicologia. Nº 11. pp 139-174.

Outras fontes bibliográficas:

DIAS, Crucho. 1948.“Música Popular Portuguesa de Armando Leça”, In O Marcoense, 4 de Setembro/231, p.1.

OLIVEIRA, José Osório. 1958. “Introdução” , In Flagrantes da vida na Lunda. Lisboa: Publicações Culturais da Companhia de Diamantes de Angola.pp. 1-14.

PEREIRA, Vergílio. 1950. Cancioneiro de Cinfães. Porto: Junta de Província do Douro Litoral.

RIBEIRO, Luís Ribeiro. 1964[1936]. “Subsídios para um Ensaio sobre a Açoreanidade” Obras II. História. Angra do Heroísmo: Instituto Histórico da Ilha Terceira –Secretaria Regional da Educação e Cultura. pp. 515-556.

[Sem Autor] 1949. “Mais ecos e notícias –Angola” Boletim Geral das Colónias. Ano 25, nº 292: 184-5.

[Sem Autor]. 1961.Folclore Musical de Angola (colecção de fitas magnéticas e discos) 1 Povo Quioco (Área do Lóvua) Lunda. Lisboa: Publicações Culturais da Companhia de Diamantes de Angola.

Published
2017-04-24
Section
Dossiê etnomusicologia