MACUNAÍMA, LITERATURA, CINEMA E FILOSOFIA

  • Imaculada Kangussu
  • Jair Tadeu da Fonseca
Keywords: myth, literature, cinema, philosophy, fancy

Abstract

Our subject is the character of Mário de Andrade(1893-1945) book, Macunaíma, a Hero with no Character (Macunaíma, um herói sem nenhum caráter,1928), created upon a story of an Indian myth-collected by the German Ethnologist Theodor Koch-Grünberg, in his book Mythen und Legenden der Taulipang und Arekuna-Indianer (1924) – whose adventures were adapted for the screen by Joaquim Pedro de Andrade. Macunaíma may be considered the last movie of Brazilian Cinema Novo as well as the one most popular, in large part thanks to the charm of the hero without any significant character, whose foot prints will be followed in this essay to present the relationships between philosophy, literature, and cinema. The text is composed of three parts. The first one was written by Imaculada Kangussu, Jair Tadeu da Fonseca wrote the second part, and the third and final one brings the two authors reflections.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO & HORKHEIMER. Dialética do Esclarecimento. Trad. Guido de Almeida. Rio de Janeiro, Zahar, 1985.

ANDRADE, Joaquim Pedro de. “Sobre Macunaíma: antropofagía e autofagía” em Hablemos de Cine, n.49. Lima, set-out/1969.

ANDRADE, Mário. Cartas de Mário de Andrade a Manuel Bandeira. Rio de Janeiro: Simões Editora, 1958.

ANDRADE, Mário. Macunaíma, o herói sem nenhum caráter. Edição Critica, LOPEZ, Telê Porto Ancona (Org.). Brasília: CNPq, 1988.

ANDRADE, Mário. “Taxi e crônicas do Diário Nacional” em Obras Completas. São Paulo: Livraria Martins Editora, 1944.

ANDRADE, Oswald de. “Manifesto Antropófago”, na Revista de Antropofagia, ano 1, número 1, São Paulo, maio de 1928”, em Suplemento Literário, n.1312. Belo Horizonte: Secretaria de Estado de Cultura de Minas Gerais, julho de 2008.

BENJAMIN, Walter. Origem do drama barroco alemão. São Paulo: Brasiliense, 1984.

BOSI, Alfredo. “Situação de Macunaíma”, em ANDRADE, Mário. Macunaíma, o herói sem nenhum caráter. Edição Crítica, LOPEZ, T.P.A. (Org.). Brasília: CNPq, 1988.

CAMPOS, Haroldo de. Morfologia do Macunaíma. São Paulo: Perspectiva, 1973.

FONSECA, Jair Tadeu da. “Macunaíma no cinema: Tropi or not Tropi that is the question”, em Suplemento Literário, n.1312. Belo Horizonte: Secretaria de Estado de Cultura de Minas Gerais, julho de 2008.

HOLLANDA, Heloísa Buarque de. Macunaíma: da literatura ao cinema. Rio de Janeiro: José Olympio, 1978.

JAMESON, Fredric. “Third World Literature in the Era of Multinational Capitalism”. Social Text, Durham, nº 15, Fall 1986, p.65-88.

KOCH-GRÜNBERG, Mythen und Legenden der Taulipang und Arekuna-Indianer. Stuttgart: Strecker und Schröder,1924.

LÉVI-STRAUSS, Claude. O pensamento selvagem. São Paulo: Papirus, 2005.

LÉVI-STRAUSS, Claude. Tristes trópicos. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

LUKÁCS, Georg. Estética, v.I. Barcelona: Grijalbo, 1974.

MILAN, Betty. Amor.São Paulo: Cia das Letras, 1995.

PACE, David. Claude Lévi-Strauss: O guardião das cinzas. Rio de Janeiro: Bertrand, 1992.

PROPP. Morphologie du conte. Paris: Seuil, 1970.

PROENCA, Cavalcanti. Roteiro de Macunaíma. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1969.

QUEIROZ, Ruben Caixeta de. “Corpo e alma de Di-Glauber no contexto modernista e ameríndio”, in Devir, n° 0, Belo Horizonte, dez. 1999, p. 40-49.

ROCHA, Glauber. “Lumière, magie, action”,em Positif,n.164, Dec. 1974, p.22.

SANTOS, Luciano Costa. Mário Vário. Ijui: Ed. Unijui, 2005.

SOUZA, Eneida Maria de. “Macunaíma, filho da luz”, em MOTA, Lourenço Dantas & ABDALA Jr., Benjamin. Personae. Grandes personagens da literatura brasileira. São Paulo: SENAC, 2001

Published
2017-04-24