ONTOLOGIA DA ARTE:
DA ANÁLISE CATEGORIAL À NARRATIVIDADE HISTÓRICA
Abstract
The objective of this paper is to investigate the categorial analysis created by Amie Thomasson and the ontological conception of Arthur Danto about works of art, showing the common ground and the differences between the two philosophers. The common ground is that both of them aim to develop an ontology of art that does notimply the exclusion of any empirical manifestation of art. The main difference is that Thomasson, unlike Danto, does not provide a definition of art. It is intended to demonstrate that the concept of “art world”, modulated by historical narratives, is what makes Danto’s theory more successful than Thomasson’s in order to apprehend the concept of work of art and to address the peculiarity of contemporary art.
Downloads
References
AITA, V. “Arthur Danto: narratividad e histórica sub specie aeternitatis ou a arte sob o olhar do filósofo”. Ars. ECA-USP. Ano 1, n. 1, 2003.
DANTO, Arthur. “O mundo da arte”. Trad. Rodrigo Duarte. ArteFilosofia.n 1. UFOP. 2006.
DANTO, Arthur. Após o fim da arte: A Arte Contemporânea e os Limites da História. Tradução de Saulo Krieger. São Paulo: OdysseusEditora, 2006.
DANTO, Arthur. A Transfiguração do Lugar-Comum. Tradução de Vera Pereira. São Paulo: Cosac Naify, 2010.
DANTO, Arthur. The Abuse of Beauty: aesthetics and the concept of art. The Paul Carus Lectures 21, 2003.
DANTO, Arthur. Beyond the Brillo Box: The Visual Arts in Post-Historical Perspective. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 1992.
DANTO, Arthur. “O Fim da Arte”. Trad. de Rodrigo Duarte. Belo Horizonte: UFMG/FAFICH, 2006. Texto Original em: The Philosophical Disenfranchisement of art. New York: Columbia University Press, 1986.
DANTO, Arthur. Unnatural Wonders. Essays from de gap between art and life. Farrar, Straus, Giroux: New York, 2005.
DUARTE, R. A. P. O Belo Autônomo-Textos Clássicos de Estética. 1. ed. Belo Horizonte: UFMG, 1997.
GOMBRICH, Ernst H. A História da Arte. Trad.: Álvaro Cabral.16 ed. Rio de Janeiro: LTC, 1999.
GREENBERG, Clement. Estética Doméstica. Tradução de André Carone. São Paulo: Cosac & Naify, 2002.
HEGEL, G. W. F. Cursos de Estética. Trad. Marco Aurélio Werle. São Paulo: EDUSP, 2001.
RAMME, N. “A estética na filosofia da arte de Arthur Danto”. ArteFilosofia,n 5. UFOP. 2008.
RAMME, N. “É possível definir arte?”. ANALYTICA, Rio de Janeiro, vol 13,nº 1, 2009, p. 197-212.
THOMASSON, Amie L. Fiction and Metaphysics. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.
RAMME, N. The ontology of Art. In Peter Kivy, ed. The Blackwell Guide to Aesthetics, 2004.
RAMME, N. “Ontology of art and knowledge in aesthetics”. In The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 63:3, Summer 2005.
Copyright (c) 2017 Revista ArteFilosofia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores/as mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ que permite o compartilhamento do trabalho, com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores/as têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.