Herbert Marcuse e Roberto Schwarz vão ao teatro
sobre living art, o Living Theater e o Teatro Oficina
Abstract
Abstract:
The article seeks to revisit the arguments of Herbert Marcuse and Roberto Schwarz with regard to their analysis of certain theater groups and related artistic trends. In the case of Marcuse, our focus is on his analysis of so-called living art and the Living Theater group, with brief comments on Antonin Artaud; in the case of Roberto Schwarz, we recover his text "Culture and Politics, 1964-1969" and his analysis of the Oficina Theater, with some passages on the Arena Theater. We take advantage of the relationship, albeit short, between the groups Living Theater and Teatro Oficina, as well as the material and historical-cultural moment shared by the groups, as a basis for indicating similarities also between Marcuse's and Schwarz's readings and criticism of the respective artistic projects.
Downloads
References
KAMINSKI, Leon. Por entre a neblina: o Festival de Inverno de Ouro Preto (1967-1979) e a experiência histórica dos anos setenta. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal de Ouro Preto, Mariana, 2012.
LIMA, Bruna Della Torre de Carvalho. Vanguarda do atraso ou atraso da vanguarda? Oswald de Andrade e os teimosos destinos do Brasil. 2012. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012. doi:10.11606/D.8.2012.tde-11032013-122116. Acesso em: 2024-01-12.
MARCUSE, Herbert. Art and Revolution. In: Herbert Marcuse, Art and Liberation, 2006a, organizado por Douglas Kellner.
MARCUSE, Herbert. Art as Form of Reality. In: Herbert Marcuse, Art and Liberation, 2006b, organizado por Douglas Kellner.
MARCUSE, Herbert. One-dimensional man. Boston: Beacon Press, 1991.
SCHWARZ, Roberto. Cultura e Política, 1964-1969. In: Roberto Schwarz, O pai de família e outros estudos. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
Copyright (c) 2024 Gabriel Ramponi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores/as mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ que permite o compartilhamento do trabalho, com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores/as têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.