Cotidiano, alienação e estética clown em Dias perfeitos, de Wim Wenders

  • Herik Oliveira USP
Keywords: Daily life; work; alienation; free time; clown aesthetics.

Abstract

The discussion is based on the analysis of the film Perfect Days, directed by Wim Wenders (2023). It starts with reviews and critics about the work that celebrate its openness to the poetics of everyday life and routine or that denounce it as escapism, falsehood, and elitist fantasy. The limits of individual enchantment in an alienated everyday life in the context of administered society are discussed. In administered society work is the apex of the organization of existence, including free time. The text also defends the proposition that the reception of the film, divided between celebration and refusal, reflects, in a split way, the oscillation between resistance and adaptation characteristic of an aesthetic trait that would be at the heart of this work, namely, the “clown aesthetics” (SILVA, 2017). For this, elements of this aesthetic are highlighted in Perfect Days. The reflection is supported by theoretical contributions from T. W. Adorno, M. Horkheimer, H. Marcuse, W. Benjamin, and other critical references, such as A. Heller and G. Lukács.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, Theodor Wiesengrund. Minima Moralia: reflexões a partir da vida danificada. Trad. Luiz Eduardo Bicca. 2ª ed. São Paulo: Editora Ática, 1993.

ADORNO, Theodor Wiesengrund. Tempo livre. In ADORNO, Theodor Wiesengrund. Palavras e sinais: modelos críticos 2. Trad. Maria Helena Ruschel. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 1995, p. 70-82.

ADORNO, Theodor Wiesengrund; HORKHEIMER, Max. Hacia un nuevo manifiesto. Trad. Mariana Dimópulos. Buenos Aires: Eterna Cadencia Editora, 2014.

BENJAMIN, Walter. Experiência e pobreza. In BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas I: magia e técnica, arte e política. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. 7ª ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1994, p. 114-119.

BESANCENOT, Olivier; LÖWY, Michel. A jornada de trabalho e o reino da liberdade. Trad. Luiz Antônio Araújo. São Paulo: Editora Unesp, 2021.

BEAUVOIR, Simone. O segundo sexo: a experiência vivida. Trad. Sérgio Milliet. 2ª ed. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1967.

COLETI, Caio. Dias perfeitos acha beleza e até variedade ao reconhecer crueldade da repetição. Disponível em: . Acesso em: 9 mai. 2024.

COUTO, José Geraldo. A rotina e o encanto. Disponível em: . Acesso em: 9 mai. 2024.

DIAS perfeitos. Direção: Wim Wenders. Japão/Alemanha: O2 Films, 2023.

FURTADO, Filipe. Dias perfeitos. Disponível em: . Acesso em: 9 mai. 2024.

GUEDES, Diandra. Crítica Dias perfeitos/Drama é o retrato delicado do ordinário da vida. Disponível em: . Acesso em: 9 mai. 2024.

HELLER, Agnes. Estrutura da vida cotidiana. In Heller, Agnes. O cotidiano e a história. 6ª ed. Trads. Carlos Nelson Coutinho; Leandro Konder. São Paulo: Editora Paz & Terra, 2000, p. 17-41.

JONES, Eillen. Dias perfeitos celebra o escapismo consciente e econômico. Disponível em: . Acesso em: 9 mai. 2024.

LISBOA, Heloísa. Em 'Dias perfeitos', o tempo atropela o sofrimento e a rotina se torna fonte de felicidade. Disponível em: . Acesso em: 9 mai. 2024.

LUKÁCS, Georg. A reificação e a consciência do proletariado. In LUKÁCS, Georg. História e consciência de classe. Trad. Rodnei Nascimento. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2018, p. 193-411.

MARCUSE, Herbert. Eros e civilização: uma interpretação filosófica do pensamento de Freud. Trad. Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1981.

NOLASCO, Igor. ‘Dias perfeitos’ (2023), por Wim Wenders. Disponível em: . Acesso em: 9 mai. 2024.

PEIRÃO, Solange. Dias perfeitos. Disponível em: . Acesso em: 9 mai. 2024.

SILVA, Cristiane Valéria. Estética clown no cinema: fantasia, realidade e crítica. Tese de doutorado, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, 2017.

SONTAG, Susan. Contra a interpretação. In SONTAG, Susan. Contra a interpretação e outros ensaios. Trad. Denise Bottman. São Paulo: Companhia das Letras, 2020, p. 15-29.

SOUZA, Jessé. ‘Dias perfeitos’: a crítica social de Wim Wenders. Disponível em: . Acesso em: 9 mai. 2024.
Published
2025-02-20
Section
Art and Critical Theory