Cotidiano, alienação e estética clown em Dias perfeitos, de Wim Wenders
Abstract
The discussion is based on the analysis of the film Perfect Days, directed by Wim Wenders (2023). It starts with reviews and critics about the work that celebrate its openness to the poetics of everyday life and routine or that denounce it as escapism, falsehood, and elitist fantasy. The limits of individual enchantment in an alienated everyday life in the context of administered society are discussed. In administered society work is the apex of the organization of existence, including free time. The text also defends the proposition that the reception of the film, divided between celebration and refusal, reflects, in a split way, the oscillation between resistance and adaptation characteristic of an aesthetic trait that would be at the heart of this work, namely, the “clown aesthetics” (SILVA, 2017). For this, elements of this aesthetic are highlighted in Perfect Days. The reflection is supported by theoretical contributions from T. W. Adorno, M. Horkheimer, H. Marcuse, W. Benjamin, and other critical references, such as A. Heller and G. Lukács.
Downloads
References
ADORNO, Theodor Wiesengrund. Tempo livre. In ADORNO, Theodor Wiesengrund. Palavras e sinais: modelos críticos 2. Trad. Maria Helena Ruschel. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 1995, p. 70-82.
ADORNO, Theodor Wiesengrund; HORKHEIMER, Max. Hacia un nuevo manifiesto. Trad. Mariana Dimópulos. Buenos Aires: Eterna Cadencia Editora, 2014.
BENJAMIN, Walter. Experiência e pobreza. In BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas I: magia e técnica, arte e política. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. 7ª ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1994, p. 114-119.
BESANCENOT, Olivier; LÖWY, Michel. A jornada de trabalho e o reino da liberdade. Trad. Luiz Antônio Araújo. São Paulo: Editora Unesp, 2021.
BEAUVOIR, Simone. O segundo sexo: a experiência vivida. Trad. Sérgio Milliet. 2ª ed. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1967.
COLETI, Caio. Dias perfeitos acha beleza e até variedade ao reconhecer crueldade da repetição. Disponível em:
COUTO, José Geraldo. A rotina e o encanto. Disponível em:
DIAS perfeitos. Direção: Wim Wenders. Japão/Alemanha: O2 Films, 2023.
FURTADO, Filipe. Dias perfeitos. Disponível em:
GUEDES, Diandra. Crítica Dias perfeitos/Drama é o retrato delicado do ordinário da vida. Disponível em:
HELLER, Agnes. Estrutura da vida cotidiana. In Heller, Agnes. O cotidiano e a história. 6ª ed. Trads. Carlos Nelson Coutinho; Leandro Konder. São Paulo: Editora Paz & Terra, 2000, p. 17-41.
JONES, Eillen. Dias perfeitos celebra o escapismo consciente e econômico. Disponível em:
LISBOA, Heloísa. Em 'Dias perfeitos', o tempo atropela o sofrimento e a rotina se torna fonte de felicidade. Disponível em:
LUKÁCS, Georg. A reificação e a consciência do proletariado. In LUKÁCS, Georg. História e consciência de classe. Trad. Rodnei Nascimento. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2018, p. 193-411.
MARCUSE, Herbert. Eros e civilização: uma interpretação filosófica do pensamento de Freud. Trad. Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1981.
NOLASCO, Igor. ‘Dias perfeitos’ (2023), por Wim Wenders. Disponível em:
PEIRÃO, Solange. Dias perfeitos. Disponível em:
SILVA, Cristiane Valéria. Estética clown no cinema: fantasia, realidade e crítica. Tese de doutorado, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, 2017.
SONTAG, Susan. Contra a interpretação. In SONTAG, Susan. Contra a interpretação e outros ensaios. Trad. Denise Bottman. São Paulo: Companhia das Letras, 2020, p. 15-29.
SOUZA, Jessé. ‘Dias perfeitos’: a crítica social de Wim Wenders. Disponível em:
Copyright (c) 2025 Herik Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores/as mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ que permite o compartilhamento do trabalho, com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores/as têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.