"Urbanization of the province":

Moliére and the ridicule category

  • Arthur Grupillo
Keywords: Comedy, Ridiculous, Risible, Molière.

Abstract

If something becomes laughable for nothing, for simple nonsense, contradicting expectations, the ridicule imposes a dialectics. What appears ridicule is not only laughable, but also ascribes a value to itself, even the opposite, and behaves as if it was a gift. The laughable is the fl eeting, pure appearance. When attributing to itself a value, on the contrary, the ridicule raises a pretension to recognition, and by doing it, grants us the premise from which a pedagogic function is attributed to comedy. Reflections like that are here developed starting from the texts of Molière, especially, The Precious Young Maidens.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARISTÓTELES, Poetics. Translated with an introd. and notes by Gerald F. Else. Michigan: The University of Michigan Press, 1970.

ARISTÓTELES, The Rhetoric of Aristotle. Translated by Lane Cooper. New Jersey: Prentice-Hall, 1960.

BERGSON, H. O Riso: ensaio sobre a signifi cação da comicidade. Trad. Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

EAGLETON, Terry. A lei do coração: Shaftesbury, Hume, Burke. In: A Ideologia da Estética. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1993.

GADAMER, H-G. Verdade e Método I: traços fundamentais de uma hermenêutica fi losófi ca. Trad. Flávio Paulo Meurer. Petrópolis: Vozes, 2004.

GOLDEN, Leon. Aristotle on the Pleasure of Comedy. In: RORTY, Amélie (ed). Essays on Aristotle’s Poetics. London: Princeton University Press, 1992.

GRUPILLO, Arthur. O Homem de Gosto e o Egoísta Lógico: o princípio de Kant da comunicabilidade estética à luz de sua teoria do conhecimento. Dissertação (Mestrado em Filosofi a) - Faculdade de Filosofi a e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte,

HABERMAS. Urbanisierung der Heideggerschen Provinz. In: Philosophisch-politische Profi le. Frankfurt am M.: Surkamp, 1981.

HEGEL, G.W.F. Cursos de Estética. Trad. Marco Aurélio Werle e Oliver Tolle. São Paulo: Edusp, 2004. v.4.

KANT. Crítica da Faculdade do Juízo. Trad. Valério Rohden e António Marques. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002.

KAPP, Silke. Non Satis Est: excessos e teorias estéticas no esclarecimento. Porto Alegre, Escritos, 2004.

LIDDEL, H.G. ; SCOTT, R. Greek-English Lexicon. London: Oxford, 1935.

MOLIÈRE. Théatre. Paris: Hachette, 1949. 5 v.

NIETZSCHE. Além do Bem e do Mal. Trad. Paulo César de Souza. São Paulo: Cia. das Letras, 1992.

SCHOPENHAUER. O mundo como vontade e representação. Trad. M. F. Sá Correia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2001.

Published
2017-04-25
Section
Teatro . Filosofia