Touching knowledges: Similarities between analyzing processes and interpretation practices
Abstract
On a brief refl ection this essay shows some correspondences between musical analysis processes and performance practices. One consider both as understanding movements, and one sees their interactivity as a complementary relationship, diverse from the current (and misunderstood) notion that separates these two fundamental kinds of approaching of a musical piece. The act of playing (which includes the moments of practicing and studying a musical piece) is not dissociated of analyzing processes. Given that musical understanding is fundamentally a “non-verbal” task, this essay touches points which are important for “analyzing-performers”, such as knowledge of music and its verbalization, and the degree of “openness” of any kind of score.Downloads
References
ARNHEIM, Rudolf. O lugar que cabe às palavras. In: El pensamiento visual. Buenos Aires: Editorial Universitária, 1971.
CARNEIRO, Pedro. Algumas reflexões sobre análise musical e escuta musical. In: XIII Encontro Nacional da ANPPOM. Belo Horizonte, 2001. Anais. Belo Horizonte: ANPPOM, 2001. p. 432-438.
GANDELMAN, Saloméa. A relação análise musical/performance e a pesquisa em práticas interpretativas no programa de Pós-Graduação em Música da UNIRIO. In: XIII Encontro Nacional da ANPPOM. Belo Horizonte, 2001. Anais. Belo Horizonte: ANPPOM, 2001. p. 489-495.
GARCIA, Ely Bonini. Iluminação e compreensão. Cadernos Sidiapa, Belo Horizonte, 1992. p.21-26.
LIMA, Sônia Albano. Pesquisa e performance. In: XIII Encontro Nacional da ANPPOM. Belo Horizonte, 2001. Anais. Belo Horizonte: ANPPOM, 2001. p. 431-538.
OSTROWER, Fayga. A sensibilidade do intelecto. Rio de Janeiro: Campus, 1998.
SEICMAN, Eduardo. Do tempo musical. São Paulo: Via Lettera/Fapesp, 2001.
ZAMPRONHA, Edson S. Música representação e composição: um novo paradigma da escritura musical. São Paulo: AnnaBlume/Fapesp, 2000.
Copyright (c) 2017 Revista ArteFilosofia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores/as mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ que permite o compartilhamento do trabalho, com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores/as têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.