The theatrical true in Stanislavski and Peter Brook:

a comparative analyzes of the concept of truth

  • Martha Dias da Cruz Leite
  • Eusébio Lobo da Silva
Keywords: Truth, Interpretation, Theatre, Stanislavski, Peter Brook

Abstract

The dramatic truth is a matter that has been very examined by people who works with dramatic arts. This article operates a comparison between the theories of Stanislavski and Peter Brook about the conception of the dramatic truth, term usually used by both directors to refer to a one certain essential expressive quality to the actor’s work. Through an examinations of their methodological procedures, theatre conceptions and esthetics options, the aim here is argue where the both theories harmonize each other or not in the dramatic truth point.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BONFITTO, M. O ator compositor: as ações físicas como eixo: de Stanislavsky a Barba. São Paulo: Perspectiva. 2002. 143p.

BROOK, Peter. A porta aAberta. 2ª ed. Trad. Antônio Mercado. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000. 103 p.

BROOK, Peter. Fios do tempo. Trad. Carolina Araújo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000. 336 p.

BROOK, Peter. O ponto de mutação. Trad. Antônio Mercado e Elena Gaiano. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1994. 321 p.

BROOK, Peter. Em busca de uma fome. Cadernos de teatro, [s.l.], n. 96, p. 1-8, jan. 1983.

BROOK, Peter. O teatro e seu espaço. Petrópolis: Ed. Vozes, 1970. 151p.

EICHENBERG, F. O espaço vazio: entrevista com Peter Brook. Revista Bravo, [s.l.], ano 4, n. 37, p. 71-80, out. 2000.

GUINSBURG, J. Stanislavski, Meierhold & cia. São Paulo: Perspectiva, 2001.

GURDJIEFF. Glimpses of truth. In: GURDJIEFF. Views from the world. [s.l. : s.n.], [2001?]

LEITE, M. D. Estudo das considerações de Peter Brook sobre o trabalho do ator. 78 f. Monografia (Iniciação Científica) - Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002.

KUSNET, E. Ator e método. 3ª ed. Rio de Janeiro: Instituto Nacional de Artes Cênicas, 1987. 168 p.

OIDA, Y. Um ator errante. Trad. Marcelo Gomes. São Paulo: Beca Produções Culturais, 1999. 220 p.

OIDA, Y. O ator invisível. Trad. Marcelo Gomes. São Paulo: Beca Produções Culturais, 1999. 220 p.

ROOSE-EVANS, J. Peter brook and Marat/Sade: workshop e production. In: ROOSE-EVANS, J. Experimental theatre: from Stanislavsky to today. New York: Avon, 1971. p. 200-263.

ROUBINE, J. J. A linguagem da encenação teatral. 2ª ed. Trad. Yan Michalski: Rio de Janeiro, 1998. 286 p.

STANISLAVSKY. A preparação do ator. 14ª ed. Trad. Pontes de Paula Lima. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1998. 319 p.

STANISLAVSKY. A criação de um papel. 4ª ed. Trad. Pontes de Paula Lima. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1990. 286 p.

TOPORKOV, V. Stanislávsky alle prove. Gli ultimi anni. Milano: Ubulibri, 1991.

Published
2017-04-26
Section
Teatro