The Theater in post-modernity:

an attempt of aesthetic definition

  • Tania Alice Feix
Keywords: Post-modernity, Aesthetics, Theater, Festival de Inverno

Abstract

Post-modernity’s most inner parameters does not fi nally turns into a “prison” for artistic expression? This article attempts to reach a defi nition of a theatrical aesthetics, focusing on some works presented in “Festival de Inverno de Ouro Preto e Mariana” last year.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZEVEDO, Sonia Machado de. O papel do corpo no corpo do ator. São Paulo: Perspectiva, 2002.

BONFITTO, Matteo. O ator compositor. São Paulo: Perspectiva, 2003.

CARVALHO, Bernardo. O mundo fora dos eixos. São Paulo: Publifolha, 2005.

DEBORD, Guy. La société do spectacle. Paris: Folio Essais, 1967.

KOUDELA, Ingrid. Brecht na pós-modernidade. São Paulo: Perspectiva, 2001.

ECO, Umberto. A obra aberta. são Paulo: Perspectiva, 1971.

ECO, Umberto. Lector in fabula. Paris: Grasset, 1985.

FERRACINI, Renato. A arte de não interpretar como poesia corpórea do ator. Campinas: Editora Unicamp, 2001.

HEGEL. Esthétique. Paris: Livre de Poche, 1995.

GLUSBERG, Jorge. A arte da performance. São Paulo: Perspectiva, 2005.

GUENOUN, Denis. O teatro é necessário? São Paulo: Perspectiva, 2004.

GROTOWSKI, Jerzy. Für ein armes Teater. Berlin: Alexander Verlag, 1999.

GUINSBURG. Da cena em cena. São Paulo: Perspectiva, 2005.

JIMENEZ, Marc. La crise de l´art contemporain. Paris: Folio Essais, 2005.

KANDINSKY. L´Oeil et L´Esprit. Folio: Essais, 1980.

KOUDELA, Ingrid. Brecht na Pós-Modernidade. São Paulo: Editora Perspectiva, 2001.

LIPOVETSKY, Gilles. L`ère du vide ou essai sur l´individualisme contemporain. Paris: Folio, 1983.

LIPOVETSKY, Gilles; CHARLES, Sebastien. Les temps hypermodernes. Paris: Grasset, 2004.

LYOTARD, Jean-François. Du bon usage du post-moderne. Magazine Littéraire, p. 97, mars 1987.

MAFFESOLI, Michel. La part du diable – Précis de subversion postmoderne. Paris: Flammarion, 2002.

MESCHONNIC, Henri. Modernité, modernité. Paris: Gallimard, 1988.

PONTALIS. Narcisses. Paris: Folio, 1976.

PAVIS, Patrice. A análise dos espetáculos. São Paulo: Perspectiva, 2003.

PLUCHARD, François. L´art, un acte de participation au monde. Nîmes: Jacqueline Chambon, 2002.

RIOUT, Denys. Qu´est-ce que l´art moderne? Paris: Gallimard, 2000.

ROSENBERG e WHITE, David Manning. Cultura de Massa. São Paulo: Cultrix, 1957.

SCHNEIDER, Michel. Voleurs de mots. Paris: Gallimard, 1985.

TRAEGER, Claus. Weimarer Beitraege. Weimar: Weimarer Verlag, 1972.

Published
2017-04-26
Section
Teatro