Expressão musical do inexprimível

o jazz e seus modos de presença.

  • Rafael Sellamano
  • Willian Vasconcellos Universidade Federal de Minas Gerais

Abstract

The aim of this article is to dialog with the modes of presence in aesthetic phenomena, proposed by Rodrigo Duarte, based on the aesthetic-social development of jazz. Since its origins in African American communities, jazz has undergone various transformations, from popular music to avant-garde jazz, through appropriation by white musicians and the cultural industry system. This passage, subsumed by the black musicians of the avant-garde, leads to the expansion of the unrepresentable phenomenon, producing an absolute music of popular origin.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, Theodor W. A arte e as artes: primeira introdução à teoria estética. Tradução de Rodrigo Duarte. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2018.

ADORNO, Theodor W. A indústria cultural. In: COHN, Gabriel (Org.) Theodor W. Adorno (Coleção Sociologia), p. 92-99. Tradução de Amélia Cohn. São Paulo: Ática, 1986.

ADORNO, Theodor W. Crítica cultural e sociedade. In: Prismas: crítica cultural e sociedade, p. 07-26. Tradução de Augustin Wernet e Jorge Mattos Brito de Almeida. São Paulo: Editora Ática, 1998.

ADORNO, Theodor W. Moda intemporal – sobre o jazz. In: Prismas: crítica cultural e sociedade, p. 117-130. Tradução de Augustin Wernet e Jorge Mattos Brito de Almeida. São Paulo: Editora Ática, 1998.

ADORNO, Theodor W. O esquema da cultura de massas. Em: ADORNO, Theodor W. Indústria Cultural. Traduzido por Vinícius Marques Pastorelli. São Paulo: Editora Unesp, 2020.

ADORNO, Theodor W. On Jazz. In: Discourse, vol. 12, No. 1, A Special Issue on Music, p. 45-69. Translated by Jamie Owen Daniel. Fall-Winter, 1989-1990.

ADORNO, Theodor W. Sobre o caráter fetichista na música e a regressão da audição. In: Indústria Cultural, p. 53-102. Trad. por Vinícius Marques Pastorelli. São Paulo: Editora Unesp, 2020.

ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento. Tradução de Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

BARAKA, Amiri (JONES, LeRoi). Black Music: Free Jazz e consciência negra 1959-1967. Trad. André Capilé. São Paulo: sobinfluencia edições, 2023.

BARAKA, Amiri (JONES, LeRoi). O jazz e a sua influência na cultura americana. Trad. Affonso Blacheyre. Rio de Janeiro: Record, 1967.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica. Apresentação, tradução e notas de Francisco de Ambrosis Pinheiro Machado. 2ª reimpr. – Porto Alegre, RS: Zouk, 2014.

DAHLHAUS, Carl. The Idea of Absolute Music. Chicago and London: The University of Chicago Press, 1989.

DUARTE, Rodrigo. Dizer o que não se deixa dizer: para uma filosofia da expressão. Chapecó: Argos, 2008.

DUARTE, Rodrigo. Do irrepresentável à perpresentação: revisitando os modos de presença nos fenômenos estéticos. In: FENERICK, PORTUGAL, CONTE (orgs.). A história nas artes. Curitiba: Appris, 2023a, p. 167-182.

DUARTE, Rodrigo. Modos de presença nas manifestações estéticas contemporâneas. In: DUARTE, R.; ROCHA, R. (orgs.). Modos de presença nos fenômenos estéticos. Belo Horizonte: Relicário, 2023b, p. 9-21.

ESTEVEZ, Lucas Fiaschetti. A crítica ao jazz de Theodor W. Adorno à luz da história: de qual música estamos falando? In: ÁSKESIS, v. 10, n. 1, p. 56-78, jan-jun, 2021.

HANSLICK, Eduard. Do belo musical. Lisboa. Lisboa: Edições 70, 2002.

HUSSAK, Pedro; IWAO, Henrique. O regime romântico e a irrepresentação. In: DUARTE, R.; ROCHA, R. (orgs.). Modos de presença nos fenômenos estéticos. Belo Horizonte: Relicário, 2023, p. 65-77.

PUCCIARELLI, Daniel. Só há Beethoven e Hegel? Breve reflexão sobre uma frase de Adorno. Artefilosofia, Ouro Preto, n. 16, Julho 2014, p. 57-76.

RIBEIRO JÚNIOR, Antônio Carlos Araújo. It’s nation time! Jazz, raça e política nos escritos de Frantz Fanon e Amiri Baraka (1950-1970). Revista de História, São Paulo, n.183, 2024, p. 1-38.

WITKIN, Robert W. Why did Adorno “Hate” Jazz?. In: Sociological Theory, Vol. 18, No. 1., pp. 145-170, Mar., 2000.
Published
2025-06-26
Section
Modos de presença nos fenômenos estéticos