Inteligência Artificial Generativa e o mundo da arte: novos modos de presença ou meros sistemas algorítmicos?
Abstract
The use of generative artificial intelligence (AI) in the creation of aesthetic objects not only alters but radically transforms the foundations of the creative process, challenging established conceptions of art and authorship. The emergence of this technology raises a series of crucial questions that traverse the fields of aesthetics and philosophy of art: can AI-generated products be recognized as artworks in the full sense, or are they merely algorithmic simulations of human creativity? To what extent does human agency still play an essential role in defining the artistic status of these objects, and what is the scope of machine autonomy in this process? These questions strain the relationship between authorship and creativity, reconfiguring the concepts of originality and artistic intentionality and compelling us to reconsider the boundaries between aesthetic production and computational programming. To address this complexity, we turn to the analysis of the modes of presence proposed by Rodrigo Duarte, with an emphasis on the modes of presentation and representation, as well as the transition between them. Through this theoretical framework, we investigate how AI-generated products transition between different forms of mediation and immediacy in aesthetic experience, highlighting the interaction between human and algorithmic agency in the artistic creation process. In this way, generative artificial intelligence challenges historical paradigms and urges us to critically revisit the traditional notions that sustain the understanding of what constitutes art, demanding a new approach that considers the dynamics of contemporary aesthetic mediation.
Downloads
References
Beresford, Bryony, Tricia Sloper. Understanding the Dynamics of Decision-Making and Choice: A Scoping Study of Key Psychological Theories to Inform the Design and Analysis of the Panel Study. Nova Iorque: SPRU, 2008.
Benjamin, Walter. Pequena história da fotografia. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994, p. 91-107.
Curran, Dylan. Are You Ready? This Is All the Data Facebook and Google Have on You. The Guardian. 19 de Dezembro de 2018. Disponível em:
https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/mar/28/all-the-data-facebook-google-has-on-you-privacy. Acesso em 26 de dezembro de 2024, 2018.
Duarte, Rodrigo. Modos de presença nos fenômenos estéticos contemporâneos. In: HERMANN, N.; RAJOBAC, R. (Org.). A questão do estético: ensaios. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2019.
Duarte, Rodrigo; Rocha, Rizzia. (Org.). Modos de presença nos fenômenos estéticos contemporâneos. Belo Horizonte: Relicário, 2023a.
Duarte, Rodrigo. Do irrepresentável à perpresentação: revisitando os modos de presença nos fenômenos estéticos. In: Duarte, Rodrigo; Rocha, Rizzia. Modos de presença nos fenômenos estéticos. Belo Horizonte: Relicário, 2023b.
CHATGPT. Disponível em:
Estadão Conteúdo / GZH. O IA Está Aí E Veio Para Ficar’, Diz Ilustrador Indicado Ao Jabuti Por Desenho Artificial | GZH. 10 de Novembro de 2023. Disponível em: https://gauchazh.clicrbs.com.br/cultura-e-lazer/livros/noticia/2023/11/o-ia-esta-ai-e-veio-para-ficar-diz-ilustrador-indicado-ao-jabuti-por-desenho-artificial-clorr15qs00ax012xybz0rozo.html. Acesso em 11 de dezembro de 2024, 2023.
Ezhilmurugan., P., and Yashavini E. Exploring The Impact Of Artificial Intelligence In The Visual Arts: A Comprehensive Study. ShodhKosh: Journal of Visual and Performing Arts 5 (ICITAICT). 2024. https://doi.org/10.29121/shodhkosh.v5.iicitaict.2024.1331.
Flusser, Vilém. Filosofia da Caixa Preta. São Paulo: Hucitec, 1985.
Foucault, Michel. A Arqueologia do Saber. Trad. Luiz Felipe Baeta Neves. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.
Foucault, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France. Trad. Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Edições Loyola, 2012.
Klingemann, Mario. “MARIO KLINGEMANN, exploring the frontiers of AI, data poisoning, ethical challenges & art”. Disponível em:MARIO KLINGEMANN, art, data poisoning & ethical challenges. Acesso em 19 de fevereiro de 2025, 2024.
Lopes, André. “Depois de ser indicada ao Prêmio Jabuti, Arte Feita Por Inteligência Artificial é Desclassificada.” Exame.com. 10 de Novembro de 2023. Disponível em:
https://exame.com/inteligencia-artificial/depois-de-ser-indicada-ao-premio-jabuti-arte-feita-por-inteligencia-artificial-e-desclassificada/. Acesso em 12 de dezembro de 2024, 2023.
Pasquinelli, Matteo. Machines that Morph Logic: Neural Networks and the Distorted Automation of Intelligence as Statistical Inference. Journal > Site 1: Logic Gate, The Politics of the Artifactual Mind. Recuperado em 19 de fevereiro de 2025, de https://www.glass-bead.org/article/machines-that-morph-logic/?lang=enview, 2017.
Vallance, Chris. ‘Arte Está Morta’: O Polêmico Boom de Imagens Geradas Por Inteligência Artificial.” BBC News Brasil, 10 de setembro de 2022. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/internacional-62949698. Acesso em 12 de janeiro de 2025, 2022.
Copyright (c) 2025 Anna Luiza Coli, Thobila Gabriela de Lima Costa Sousa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores/as mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ que permite o compartilhamento do trabalho, com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores/as têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.