Abolishing the impossible in perpresentational poetry

Mallarmé, Haroldo de Campos and the modes of presence

Keywords: modes of presence, literature, concrete poetry

Abstract

The article offers a comparative reading between Rodrigo Duarte's modes of presence and the critical poetics of Mallarmé and Haroldo de Campos, based on an investigation into the double aspect of irrepresentation. It thus takes on the task suggested by Duarte of investigating the property of a supposed priority relationship between musical phenomena - in the strict sense - and the ability to understand extreme phenomena - in the broad sense. This intuition is questioned by a twofold movement: i) the separation between irrepresentation and the irrepresentable; ii) the suggestion that it is representation - literary phenomena - that could perhaps aspire to some priority. Mallarmé and Haroldo are mobilized as examples of perpresentative poetry and placed alongside the theme of the possibility or impossibility of post-Auschwitz poetry. Finally, it proposes a re-diagramming of the modes of presence, relocating perpresentation between the vertices of a triangle - because it is hybrid - and outside the plane - because it can also deal with the irrepresentable. In this way, the illusion of priority is undone, both for irrepresentation and for representation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, Theodor W. Crítica cultural e sociedade. In: Prismas: crítica cultural e sociedade. Trad. A. Wernet e J. M. B. de Almeida. São Paulo: Ática, 1998, p. 7-26.
AGUILAR, Gonzalo; CÁMARA, Mario. A máquina performática: a literatura no campo experimental. Trad. Gênese Andrade. Rio de Janeiro: Rocco, 2017.
BRANDÃO, Valéria Ramos de Amorim; VASCONCELLOS, Willian Silva de. Polimedialidade e a poiesis computacional em perspectiva. In: DUARTE, Rodrigo; ROCHA, Rízzia (Org.). Modos de presença nos fenômenos estéticos. Belo Horizonte: Relicário, 2023, p. 79-99.
CAMPOS, Augusto. Poesia, estrutura. In: CAMPOS, Augusto; PIGNATARI, Décio; CAMPOS, Haroldo. Mallarmé. 4ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2013, p. 177-180.
CAMPOS, Haroldo. Olho por olho a nu. In: CAMPOS, Augusto; PIGNATARI, Décio; CAMPOS, Haroldo. Teoria da poesia concreta: textos críticos e manifestos 1950-1960. São Paulo: Duas cidades, 1975a, p. 46-48.
______. Evolução de formas: poesia concreta. In: CAMPOS, Augusto; PIGNATARI, Décio; CAMPOS, Haroldo. Teoria da poesia concreta: textos críticos e manifestos 1950-1960. São Paulo: Duas cidades, 1975b, p. 49-55.
______. Minha relação com a tradição é musical. In: Metalinguagem & outras metas: ensaios de teoria e crítica literária. 2006a, p. 257-267.
______. Poesia e música. In: Metalinguagem & outras metas: ensaios de teoria e crítica literária. 2006b, p. 283-288.
______. Do epos ao epifânico (gênese e elaboração das Galáxias) In: Metalinguagem & outras metas: ensaios de teoria e crítica literária. 2006c, p. 269-277.
______. Galáxias. 3ª ed. São Paulo: Editora 34, 2011.
______. Poesia e modernidade: da morte da arte à constelação. O poema pós-utópico. In: O arco-íris branco: ensaios de literatura e cultura. Rio de Janeiro: Imago, 2012, p. 243-269.
CLAUSSEN, Detlev. A banalização do mal: sobre Auschwitz, a religião do cotidiano e a teoria social. Trad. Rodrigo Duarte. Viso: Cadernos de estética aplicada, v. VI, n. 12, 2012, p. 44-60.
CÉSAIRE, Aimé. Discurso sobre o colonialismo. 2ª ed. Trad. A. G. Homem. Florianópolis: Letras contemporâneas, 2020.
CELAN, Paul. O meridiano. In: Arte poética: O meridiano e outros textos. Trad. João Barrento e Vanessa Milheiro. Lisboa: Cotovia, 1996, p. 41-64.
DUARTE, R. Dizer o que não se deixa dizer: para uma filosofia da expressão. Chapecó: Argos, 2008.
______. A discussão sobre a reprodutibilidade da obra de arte e o "Novo Laooconte", de Arnheim: limiares da estética. In: Varia aesthetica: ensaios sobre arte e sociedade. Belo Horizonte: Relicário, 2014a, p. 267-284.
______. A plausibilidade da pós-história no sentido estético. In: Varia aesthetica: ensaios sobre arte e sociedade. Belo Horizonte: Relicário, 2014b, p. 285-312.
______. "Teu corpo na fumaça pelo ar": Adorno e a questão da poesia após Auschwitz. In: DUARTE, Rodrigo; PUCCIARELLI, Daniel (Org.). A atualidade da Teoria Estética de Theodor W. Adorno. Belo Horizonte: Impressões de Minas, 2020, p. 171-188.
______. Do irrepresentável à perpresentação: revisitando os modos de presença nos fenômenos estéticos. In: FENERICK, José Adriano; PORTUGAL, Ana Raquel; CONTE, Marco Aurélio Abrão (Org.). A história nas artes. Curitiba: Appris, 2023a, p. 167-182.
______. Modos de presença nas manifestações estéticas contemporâneas. In: DUARTE, Rodrigo; ROCHA, Rízzia (Org.). Modos de presença nos fenômenos estéticos. Belo Horizonte: Relicário, 2023b, p. 9-21.
GORDON, Avery F. Ghostly matters: haunting and the sociological imagination. Minneapolis; London: University of Minnesota Press, 2008.
HUSSAK, Pedro; IWAO, Henrique. O regime musical romântico e a irrepresentação. In: DUARTE, Rodrigo; ROCHA, Rízzia (Org.). Modos de presença nos fenômenos estéticos. Belo Horizonte: Relicário, 2023, p. 65-77.
MALLARMÉ, Stéphane. Œuvres complètes. Paris: Gallimard, 1951.
______. Poesias (1864-1895). Trad. Augusto de Campos. In: CAMPOS, Augusto; PIGNATARI, Décio; CAMPOS, Haroldo. Mallarmé. 4ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2013a, p. 31-79.
______. Um lance de dados. Trad. Haroldo de Campos. In: CAMPOS, A.; PIGNATARI, D.; CAMPOS, H. Mallarmé. 4ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2013b, p. 149-173.
______. Correspondance 1854-1898. MARCHAL, Bertrand; TADIÉ, Jean-Yves (Org.). Paris: Gallimard, 2019.
MARTHA, Diana Junkes Bueno. Constelações pós-utópicas: sobre a poesia de Haroldo de Campos. Estudos de literatura brasileira contemporânea, (51), 2017, p. 155-181.
POESIA Concreta: o projeto verbivocovisual. Disponível em: ‹ www.poesiaconcreta.com.br ›. Acesso em 23/07/2024.
SISCAR, Marcos. Apresentação. In: Haroldo de Campos por Marcos Siscar. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2015, p. 7-48.
______. Mallarmé ou a exceção não soberana. Florianópolis: Cultura e barbárie, 2020.
TISSET, Carole. Éléments pour analyser la syntaxe de Mallarmé. L'information grammaticale, (81), 1999, p. 40-44.
Published
2025-06-26
Section
Modos de presença nos fenômenos estéticos