Coreografias dos lugares
perpresentação, improvisação e partilha do sensível
Abstract
The scope of this article is to mobilize the conceptual framework of the research group Modes of Presence in Contemporary Aesthetic Phenomena in the context of an ongoing transdisciplinary artistic process. By combining philosophical concepts – particularly the concept of perpresentation proposed by Rodrigo Duarte – with knowledge developed within improvisation practice in dance and music, the article proposes an ecological perspective on the distribution of the sensible as produced by art. Perpresentation is understood here as a transdisciplinary artistic practice that can facilitate access to subtle aspects of perceptual experience, enveloped within an environment of excessive stimuli.
Downloads
References
AÏT-TOUATI, Frédérique; ARÈNES, Alexandra; GRÉGOIRE, Axelle. Terra forma – Manuel de Cartographies Potentielles. Paris: Éditions B42, 2023.
BACHRACH, Asaf. Co-precarity – a reading as practice proposal. Manuscrito não publicado.
BANES, Sally. Terpsichore in sneakers. Post-modern dance. Middletown: Wesleyan University press, 1987.
BARAD, Karen. Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning. Durham: Duke University Press, 2007.
BARAD, Karen. Quantum Entanglements and Hauntological Relations of Inheritance: Dis/continuities, SpaceTime Enfoldings, and Justice-to-Come. Derrida Today 3.2, Edinburgh University Press, 2010, p. 240–268.
BIGÉ, Emma. Mouvementements. Écopolitiques de la danse. Paris: Éditions La Découverte, 2023.
COCCIA, Emanuele. La Vie des Plantes: Une Métaphysique du Mélange. Paris : Rivages, 2016.
DALY, Ann (ed.). “What has become of postmodern dance?” In The Drama Review, vol. 36, n. 1 (Spring 1992), p. 48-69.
DUARTE, R. “Modos de presença nas manifestações estéticas contemporâneas”. In: HERMANN, N.; RAJOBAC, R. (Org.). A questão do estético: ensaios. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2019. p. 117-132.
DUARTE, Rodrigo; ROCHA, Rizzia (orgs.). Modos de presença nos fenômenos estéticos. Belo Horizonte: Relicário, 2023.
FARINELLI, Franco. L’invention de la Terre. Trocy-en-Multien: Èdition Conférence. 2019.
GOUKD, Peter et BAILLY, Antoine, éds. Le pouvoir des cartes. Brian Harley et la cartographie. Paris: Anthropos (Coll. « Géographie »),1995.
KRAUSS, Rosalind. A escultura no campo ampliado (1978). Tradução Elisabete Carbone Baez. Arte & Ensaio. Rio de Janeiro, v. 17, n. 17, UFRJ, 2008, ISSN: 2448-3338.
MANNING, Erin ; MASSUMI, Brian. Thought in the Act. Passages in the Ecology of Experience. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2014.
MONDZAIN, Marie-José. Confiscação das imagens, da palavra e do tempo (por uma outra radicalidade). Tradução Pedro Corgozinho. Belo Horizonte: Relicário, 2022.
NICOLIELLO, Ana Rita. “Dançar intempestivamente – Notas sobre micropolíticas do movimento”. In Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 51, p. 1–22, 2024.
NICOLIELLO, Ana Rita. Chorégraphies des lieux – penser les lieux à partir du mouvement. Manuscrito não publicado.
OLIVEROS, Pauline. Sonic Meditations. Sharon (Vermont): Smith Publications, 1974.
OLIVEROS, Pauline. Deep Listening : A Composer's Sound Practice. New York, Universe, Inc., 2005
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. Estética e Política. São Paulo: Ed. 34, 2005.
SCHAFER, R. Murray. The soundscape: our sonic environment and the tuning of the world. Rochester: Destiny Books, 1997.
STENGERS, Isabelle. No tempo das catástrofes. Tradução Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Cosac Naify, 2015.
TÜRCKE, Christoph. Sociedade Excitada. Filosofia da Sensação. Campinas: Ed. Unicamp, 2010.
Copyright (c) 2025 Ana Rita Nicoliello, Pedro Hussak

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores/as mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ que permite o compartilhamento do trabalho, com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores/as têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.