Study of movement and the technical and artistic preparation of the interpreter of contemporary dance
Abstract
This article develops a refl ection on the concept of study of the movement returned for the interpreter’s of contemporary dance technical preparation - understanding the same as one of the possible arts of the scene. We developed a refl ection fi rstly on the contemporary dance, their origins and in- fl uences. We thought soon afterwards about the importance of the artist’s of the contemporary scene relationship with his/her own body and we adopted the study of the phenomenology of Merleau-Ponty as methodological guideline to think the dance. This article breaks of the idea that the concept of current corporal preparation doesn’t break more than a language than the dancer should dominate to dance. The concept of study of the movement developed at the present time puts the contemporary dancer inside of another paradigm - the technique as solemnityknowledge instrument. We don’t need a body formatted inside of a specifi c aesthetics, but an available body - energy and life driven for a creativity process and expression. We danced with the body that we had, with owns our body, and not with the body that we imagine to have.
Downloads
References
ALEXANDER, Gerda. Eutonia: um caminho para a percepçãocorporal. São Paulo: Editora Martins Fontes, 1992.
BARTENIEFF, I.; LEWIS, D. Body Movement. New Tourk: Gordon and Breach, 1980.
BARTENIEFF, I.; DAVIS, M. Effort. Shape Analysis of Movement: the Unit of Approaches to Movement and Personality. New York: Gordon and Breach, 1980.
BARTENIEFF, I.; DAVIS, M.; FORRESTINE, P. Four Adaptations of Effort Theory in Research and Teaching. New York: Dance Nutation Bureau, Inc., 1973.
BERTHERAT, T. As Estações do Corpo. São Paulo: Editora Martins Fontes, 1986.
BERTHERAT, T.; BERNSTEIN, C. O Corpo Tem Suas Razões. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
BOUCIER, Paul. História da Dança no Ocidente. São Paulo: Martins Fontes, 1978.
CASCIERO, Tomas. Laban Movement Studies and Actor Training: an Experiential and Theoretical Course for training Actors in Physical Awareness and Expressivity. 1998 (Ph. D. – Arts and Humanites) - Theater Department, Towson University, Towson, 1998.
CORDEIRO, A. Nota-Anna: a escrita eletrônica dos movimentos do corpo baseada no Método Laban. São Paulo: Annablume / FAPESP, 1998.
CORDEIRO, HOMBURGER e CAVALCANTI, C. Método Laban: Nível Básico. São Paulo: Ed. Laban Art, 1989.
DANTAS, Monica. Dança: o enigma do movimento. Porto Alegre: Ed. Universidade/ UFRGS, 1999.
FERNANDES, Ciane. Esculturas Líquidas: a pré-expressividade e a Forma Fluida na Dança Educativa pósmoderna. Cadernos Cedes, dança educação, Campinas, Editora da Unicamp, n.53, 2001.
FERNANDES, Ciane. O Corpo em Movimento: o “Sistema Laban”/Bartenieff na formação e pesquisa em artes cênicas. São Paulo: Annablume, 2002.
LABAN, Rudolf von. O Domínio do Movimento. São Paulo: Summus Editorial, 1978.
LABAN, Rudolf von. Dança Educativa Moderna. São Paulo: Ícone Editora LTDA, 1990.
LABAN, Rudolf von. Choreutics. London: MacDonald and Evans, 1966.
LABAN, Rudolf von; LAURENCE, F. Effort. Economy of Human Movement. London: MacDonald and Evans, 1974.
LABAN, Rudolf von. A Life for Dance: reminiscences. London: MacDonald and Evans, 1975.
LABAN, Rudolf von. A Vision of Dynamic Space. London and Philadelphia: The Falmer Press, 1984.
LOPES, Joana. Pega Teatro. São Paulo: Papirus, 1989.
LOPES, Joana. Coreodramaturgia: a dramaturgia do Movimento. Primeiro caderno pedagógico. Departamento de Artes Corporais/ Unicamp, 1998.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. São Paulo: Perspectiva, 1999.
OLIVIER, Giovanina Gomes Freitas. Um Olhar sobre o Esquema Corporal, a Imagem Corporal, a Consciência Corporal e a Corporeidade. 1999. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Educação Física, Unicamp, Campinas, 1999.
PRESTON, D. V. A Handbook for Modern Education Dance. London: MacDonald and Evans, 1963.
PRESTON, D. V. An Introduction to Kinetography Laban. London: MacDonald and Evans, 1966.
PRESTON, D. V. Dancing and Dance Theory. Kent: Scorpion Press, 1979.
PRESTON, D. V. Point of Departure: the dancer’s space. London: Mac Donald and Evans, 1980.
PRESTON, D. V. Dance Is a Language, Isn’t it? London: Laban Center for Movement and Dance, 1987.
PRESTON, D. V. Dance Words: compiled by Valerie Preston-Dunlop. Amsterdam: Harwood Academic Publishers, 1995.
PRESTON, D. V. Rudolf Laban: Extraordinary Life. London: Dance Books Ltd, 1998.
RENGEL, Lenira Peral. Dicionário Laban. 2001. Disseração de Mestrado. Instituto de Artes/ UNICAMP, Campinas, 2001.
SCHILDER, Paul. A Imagem do Corpo: as energias constitutivas da psique. São Paulo: Martins Fontes, 1994.
SILVA, Eusébio Lôbo da. Método Integral da Dança: um estudo do desenvolvimento dos exercícios técnicos centrado no aluno. 1993. Tese de Doutorado. Instituto de Artes, Unicamp, Campinas, 1993.
SILVA, Eusébio Lôbo da. Comentários sobre o estudo da “Corêutica”. Caderno de Pós-Graduação da Unicamp, Campinas, v. 6, 2002.
SILVA, Eusébio Lôbo da. Comentários sobre o estudo da Eukinética. Caderno de Pós-Graduação da Unicamp, Campinas, v. 7, 2004, Inédito.
SIQUEIRA, Adilson Roberto. Busca e Retomada: um processo de treinamento para a construção da personagem pelo ator-dançarino. 2000. Dissertação de Mestrado. Instituto de Artes, Unicamp, 2000.
SOARES, Marília Vieira. Técnica Energética: fundamentos corporais de expressão e movimento criativo. 2000. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação, UNICAMP, Campinas, 2000.
TAVARES, Maria da Consolação G. C. F. Imagem Corporal: conceito e desenvolvimento. Barueri: Manole, 2003.
VIANNA, Klaus; CARVALHO, M. A. A Dança. São Paulo: Siciliano, 1990.
Copyright (c) 2017 Revista ArteFilosofia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores/as mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ que permite o compartilhamento do trabalho, com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores/as têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.