The multicultural dimension of the new philosophy of musical education
Abstract
This article analizes the multicultural approach of music experience, proposed by New Philosophy of Music Education (NFME), as presented in its multidimensional model. At fi rst, I present the central ideas of multiculturalism and after that, at what extent its infl uence on the multidimentional vision of NFME, that comprehends a triple sense of the word ‘music’: a universal human practice, a contextualized human practice and the emboidement of that practice into musical works.
Downloads
References
BARBOSA, A. M. Tópicos utópicos. São Paulo: Com-Arte, 1998.
CASSIRER, E. A fi losofi a do Iluminismo. Tradução de Álvaro Cabral. Campinas: UNICAMP, 1997.
ECO, U. Apocalípticos e integrados. Tradução de Pérola de Carvalho. São Paulo: Perspectiva, 2000.
ELLIOTT, D. Music as culture: toward a multicultural concept of arts education. Journal of aesthetic education, v. 24, n. 1, p.147-166, 1990.
ELLIOTT, D. Music Matters: a new philosophy of music education. Oxford: University Press, 1995.
MACINTYRE, A. Tras la virtud. Tradução de Amelia Valcárcel. Barcelona: Editorial Crítica, 1987.
MACLAREN, P. Multiculturalismo crítico. Tradução de Bebel Orofi no. São Paulo: Cortez, 1997.
MEYER, L. Emotion and meaning in music. Chicago: University of Chicago Press, 1956.
MEYER, L. Music, arts and ideas: patterns and predictions in twenty-century cultures. Chicago: University of Chicago Press, 1967.
PENNA, M. Diretrizes para uma educação artística democratizante: a ênfase na linguagem e nos conteúdos. In: PEREGRINO, Yara Rosas (Coord.). Da camiseta aomuseu: o ensino das artes na democratização da cultura. João Pessoa: Editora UFPB, 1995, p. 47-53.
RYLE, G. The concept of mind. New York: Penguin Books, 1963.
SEMPRINI, A. Multiculturalismo. Tradução de Laureano Pelegrin. Bauru: EDUSC, 1999.
WALKER, R. Multiculturalism and music re-attached to music education. Philosophy of music education review, v. 8, n. 1, p. 31-39, 2000.
Copyright (c) 2017 Revista ArteFilosofia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores/as mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ que permite o compartilhamento do trabalho, com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores/as têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.