Kafka:
the semantic opacity of the world. A commentary on "Notes on Kafka", by Theodor Adorno.
Abstract
The purpose of the text is to make a critical analysis of the main concepts, themes and philosophical arguments articulated by Theodor Adorno in his essay “Notes on Kafka”. It does not intend only to present the philosopher’s argumentative line, but to extract consequences of it and to reflect critically on the validity of certain positions. We defend the thesis that Adorno employs three kinds of literalness in his reading of the Czech author: linguistic, dreamlike and psychoanalytic.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. “Aufzeichnungen zu Kafka”. In: Prismen. Kulturkritik und Gesellschaft. Gesammelte Schriften, vol. 10. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1997.
ADORNO, Theodor W. Ästhetische Theorie. Gesammelte Schriften, vol. 7. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1997.
FOSTER, Roger, “Adorno on Kafka: Interpreting the Grimace on the Face of Truth”. New German Critique 118, Vol. 40, No. 1, p.175-198.
ROSENFELD, Anatol. “Kafka e o romance moderno”. In: ROSENFELD, A.; FERNANDES, Nanci & GUINSBURG, Jacó (orgs.). Letra e leituras. São Paulo: Perspectiva, 1994, p.41-64.
Copyright (c) 2018 Artefilosofia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores/as mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ que permite o compartilhamento do trabalho, com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores/as têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.