The look that makes shaving in Modigliani ́s painting
Abstract
This paper approaches the matter of look in the fields of psychoanalysis and art, starting from the effects produced by the work of the Italian painter Amedeo Modigliani. Seeking meaning for the socket ́s representation in the eye, present in the artist's paintings, it makes reflections about the image in the question to its relation with the subject. Through the interdiction of image, this work underlines the importance of these creations that imply another way of accessing the imagination, highlighting its function of cut, a function of ripeness that makes the experience of the reverse emerge. By undressing the image of the veil that covers it, the distressing anguish that breaks out in this act of imagery contemplation, it brings the dimension of horror proposed by Freud (1919), revealing the nakedness of the look. Something of death shears the image, in the direction of what Barthes (1980) develops by situating the notion of punctum in photographs. Lastly, the reflection over the mortuary mask of Modigliani points to the possibility of insertion of the image into death, in reverse of what the artist paints in his images in which something of death emerges, marking them, thereby bringing about the limits of the image on its threshold with the real.
Downloads
References
AUTOR, Anônimo. Diário de Imagens. Anotações particulares. Porto Alegre, 2016.
BARTHES, Roland. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980.
DAVIS, Mick. (2004). Modigliani: paixão pela vida. Estados Unidos. Cor, áudio, 128 min.
DIDI-HUBERMAN, Georges. (1998). O rosto e a terra: onde começa o retrato, onde se ausenta o rosto. Revista de Artes Visuais, Porto Alegre, v. 9, n. 16, p. 61-82, 1998. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/PortoArte/article/view/27751.
Acesso em: 15/09/2016.
DIDI-HUBERMAN, Georges. De semelhança a semelhança. Alea: Estudos Neolatinos, Rio de Janeiro, v. 13, n.1, p. 26-51, 2011. Disponível em: https://dx.doi.org/10.1590/S1517-106X2011000100003. Acesso em 20/09/2016.
FREUD, Sigmund. O estranho. In Edição standard das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. (1919). Rio de Janeiro: Imago, 2006.
GODARD, Jean-Luc. (1960). Acossado. França. Preto e Branco, áudio, 88 min.
GRANDES MESTRES: Modigliani. São Paulo: Editora Abril, 2011.
KRYSTOF, Doris. Amedeo Modigliani: A poesia do olhar. Taschen. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.
LACAN, Jacques. Seminário 20 – Mais, ainda (1972-1973). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.
PARISOT, Christian. Modigliani. Porto Alegre: L&PM, 2006.
SALLES, Maria José Werner. Semelhança e morte: Máscaras Mortuárias em Mallarmé e Blanchot. Tese de doutorado, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/128777. ACESSO EM 20/09/2016.
Copyright (c) 2018 Artefilosofia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores/as mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ que permite o compartilhamento do trabalho, com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores/as têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.