Antigone’s gaze through time
Tragédia, by Quatroloscinco Teatro do Comum
Abstract
For more than two thousand and five hundred years, the tragic character Antigone has
cast her gaze upon the positive laws of men and the fundamental right to bury her brother’s corpse.
Each new appearance of the character raises questions about her role and her political insistence in
the context in which she is reenacted. This article presents a critical reading of the dramaturgy of the
play Tragédia, by Quatroloscinco (2019), based mainly on Georges Didi-Huberman’s theory on the
critical image, with the aim of analyzing how the group reads this classic character and inserts itself
in a lineage of rewritings of the myth, relating it to the political context of the country. To this end,
we propose four central questions about the character in the play: where does Antigone’s gaze come
from? What does she observe? What does she tell us? Where does this gaze lead us? The conclusion
of this analysis is that the group, therefore, calls on the public to question their perspective and
points of view on the current political context in Brazil, presenting an Antigone who insists on
appearing, despite being dead so many times.
Downloads
References
BENEVENUTO, Assis; COLETTA, Marcos. Tragédia. Belo Horizonte: Javali, 2020.
BENJAMIN, Walter. Origem do drama trágico alemão. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do tempo: história da arte e anacronismo das imagens. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2015.
DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: ed. 34, 2010.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tomam posição. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2017.
FRAISSE, Simone. Antigone. In: BRUNEL, Pierre. Diccionnaire des mythes littéraires. Paris : Éditions du Rocher, 1988.
GUIMARÃES, Júlia; ACÁCIO, Leandro Silva. Entrevista com Josette Féral - Professora e pesquisadora teatral. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 16, p. 179–185, 2011. DOI: 10.5965/1414573101162011179. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101162011179 . Acesso em: 15 out. 2024.
LORENZANO, Sandra; BRAVO, Karín Chirinos (org.). Antígonas de América Latina: po/éticas y políticas en diálogo. Milão: Milano University Press, 2022.
PIANACCI, Rómulo E. Antígona: una tragedia latinoamericana. Irvine: Ediciones de Gestos, 2008.
RESENDE, Flávia Almeida V. Antígonas: apropriações políticas do imaginario mítico. Belo Horizonte: Incipit, 2023.
SILVA, Renato Cândido da; ARAÚJO, Orlando Luiz de. “Antigone’s Myth in Brazilian Theater: brief notes”. In: MORAIS et. al. Greek Mythic Heroines in Brazilian Literature and Performance., ed.1. v. 23. Leiden: Brill, 2023. p. 43-75.
STEINER, George. Antígonas. Trad. Miguel Serras Pereira. Lisboa: Relógio D’Água Editores, 2008.
STEINER, George. A morte da tragédia. Trad. Isa Kopelman. São Paulo: Perspectiva, 2006.
SZONDI, Peter. Ensaio sobre o trágico. Trad. Pedro Süssekind. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2004.
WILLIAMS, Raymond. Tragédia Moderna. Trad. Betina Bischof. São Paulo: Cosac Naify, 2002.
Copyright (c) 2025 Flávia Almeida Vieira Resende

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O/As autore/as mantêm os direitos autorais sobre os documentos publicados pelo periódico e cedem ao periódico o direito de publicação dos textos e de seus metadados (em múltiplos suportes e formatos), inclusão em bases de dados e assinatura de acordos de indexação atuais e futuros (mesmo com licenças menos restritivas, para os textos, ou sem restrições, para os metadados), de modo a garantir a indexação do documento publicado e de seus metadados.
O documento publicado será distribuído nos termos da Licença Creative Commons Atribuição - Não-Comercial 4.0 Internacional (CC-BY-NC) que permite o uso, a distribuição e reprodução em qualquer meio desde que sem fins comerciais e que o artigo, os autores e o periódico sejam devidamente citados.