Enchanting the language

marginal poetry as a weapon against erasure and invisibility

Resumo

This article investigates the experience of young black and/ or peripheral with the word-poetry, analyzing their possibilities as an instrument of reexistence in a historical context of erasure and invisibilization. The text is the result of a master’s research carried out in 2023 whose initial objectives sought to understand about the involvement of these youth with poetry at the interface with the manifestation of the word in school life. Its character is qualitative and it was held in a sarau of marginal poetry that takes place in a public high school. Used as methodologies: participant observation, discussion group and individual narrative interviews. The interlocutors of the research were 5 high school students who are also poets. The results indicate that the word-poetry is experienced symbolically by young people as a “weapon” to face social problems such as racism, inequality and erasure. The production of words-poetry, in this sense materialize as a possibility of life production, in contrast with the production of death imposed by society to several socially vulnerable groups from a dispute of narratives and power. It is concluded that the marginal poetry, sung by black and peripheral youth, is a practice that points to possibilities of existence in hostile environments. She produces “reexistence literacies” (Souza, 2009), confronting stigmas and reaffirming authentic discourses. The production of the poetic word is configured as a social practice that allows the registration of these young people in society, affirming their identities and resisting hegemonic discursive logics.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Natana Coelho, Universidade Federal de Minas Gerais

Has a degree in psychology at PUC-MG. Master’s degree at the Programa de Pós-graduação em Educação at the Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil.

Referências

ANZALDÚA, Gloria. Falando em línguas: uma carta para as mulheres escritoras do terceiro mundo. Estudos feministas, Florianópolis, n. 8, 2000. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/9880/9106 . Acesso em: 14 out. 2025.

CERQUEIRA, Daniel; BUENO, Samira (coord.). Atlas da violência 2024. Brasília: Ipea/FBSP, 2024. Disponível em: https://repositorio.ipea.gov.br/entities/publication/6554d2f4-fd60-411a-ac4c-997f39034914 . Acesso em: 14 out. 2025.

EVARISTO, Conceição. A Escrevivência e seus subtextos. In: DUARTE, Constância Lima; NUNES, Isabella Rosado. Escrevivência: a escrita de nós - reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Ilustrações Goya Lopes. 1. ed., Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020.

FELIX, Camila. Atlas dos Saraus da RMBH. Belo Horizonte: Crivo Editorial, 2018.

FOCAULT, Michel. A ordem do Discurso: Aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 24 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014.

FREIRE, Paulo. A pedagogia do oprimido. 17a. ed. Paz e Terra: Rio de Janeiro, 1987.

GOMES, Nilma Lino. Educação e identidade negra. Aletria: Revista de Estudos de

Literatura, Belo Horizonte, v. 9, 2002, p. 38–47. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/aletria/article/view/17912. Acesso em: 14 out. 2025.

GONZALEZ, Lélia. Racismo e Sexismo na Cultura Brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, Anpocs, São Paulo, 1984, p. 223-244. Disponível em: https://patriciamagno.com.br/wp-content/uploads/2021/04/GONZAL1.pdf. Acesso em: 14 out. 2025.

hooks, bell. A língua: Ensinando novos mundos/novas palavras. In: hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2017. 283p.

IBGE - Diretoria de Pesquisas, Coordenação de Pesquisas por Amostra de Domicílio. PNAD - Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua. Rio de Janeiro: Educação 2023 / IBGE, Coordenação de Pesquisas por Amostra de Domicílios, 2023. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=2102068. Acesso em: 14 out. 2025.

LORDE, Audre. Poesia não é um luxo. In: LORDE, Audre. Irmã outsider: ensaios e conferências. 1 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

OLIVEIRA, Lucas Amaral. Sociogênese possível dos saraus: uma história de rupturas na cultura brasileira. Revista Sociedade e Cultura, Goiânia, 2020, v. 23. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fcs/article/view/62830. Acesso em: 14 out. 2025.

QUIJANO, Aníbal. Notas sobre el concepto de marginalidad social. CEPAL: Estudios e Investigaciones, Santiago, [196-?] . Disponível em: https://hdl.handle.net/11362/33553 . Acesso em: 14 out. 2025.

RAMALHO, Bárbara Bruna Moreira. A escola dos que (não) são: concepções e práticas de uma educação (anti)colonial. 2019. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/32782. Acesso em: 14 out. 2025.

SANTOS, Antônio Bispo dos. Semear as palavras. In: SANTOS, Antônio Bispo dos. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu; Piseagrama , 2023.

SEPÚLVEDA, Lucas Oliveira. A PALAVRA É SUA! Os Jovens e os Saraus Marginais em Belo Horizonte. Dissertação (Mestrado em educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, 2017. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-AQQK7A. Acesso em: 14 out. 2025.

SOUZA, Ana Lúcia Silva. Letramentos de Reexistência: culturas e identidades no movimento hip-hop. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) - Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/769115. Acesso em: 14 out. 2025.

Publicado
2025-11-06
Como Citar
COELHO, N. Enchanting the language: marginal poetry as a weapon against erasure and invisibility. Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 8, n. 16, 6 nov. 2025.