AmazonAfricas

literary engagement, creolization, and self-movement in Amílcar Cabral and Bruno de Menezes

Resumo

This article investigates literary engagement, creolization, and self-movement in the poetics of Amílcar Cabral and Bruno de Menezes, whose trajectories are inscribed in the decolonization struggles in Cape Verde and Brazil. It begins with a comparative analysis, based on references related to the context of the study, to understand how the works of these authors express resistance to the cultural hegemony imposed by the coloniality of power. The methodology is grounded in a critical and interpretative reading of their literary productions, linked to the historical context in which colonized subjectivities were formed. It is observed that, despite being separated by distinct spatial and temporal contexts, both poets construct a poetics of confrontation with colonial structures, redefining the language of the colonizer by means of cultural and popular elements, territorial resonances, and environments touched by the decolonial struggle, whether in the urban periphery of the Amazon in Pará or in the torrid island landscapes of Cape Verde. It is concluded that Cabral and Menezes’ engaged literature operates as aesthetic and political praxis, promoting the symbolic reterritorialization of subalternized identities and the emergence of a diverse poetics, affirmed in the continuous creation and reinvention of the historical experience of exiled peoples.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

José Guilherme dos Santos Fernandes, Universidade Federal do Pará

Professor at the Universidade Federal do Pará, teaching at the Faculdade de Letras and the Programa de Pós-Graduação em Estudos Antrópicos na Amazônia (PPGEAA/UFPA), Castanhal, Pará, Brazil.

Sylvia Maria Trusen , Universidade Federal do Pará

Associate Professor at the Universidade Federal do Pará and the Programa de Pós-Graduação Estudos Antrópicos da Amazônia (PPGEAA/UFPA), Castanhal, Pará, Brazil.

Rayane Tamborini Martins, Universidade Federal do Pará

Master’s student in the Pós-Graduação em Estudos Antrópicos Amazônia at the Universidade Federal do Pará (PPGEAA/UFPA), Castanhal, Pará, Brazil.

Referências

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de filosofia. Tradução de Alfredo Bosi. 5a ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

BARROS-VARELA, Odair. Crítica da razão estatal. Praia: Pedro Cardoso Livraria, 2017.

BAUDELAIRE, Charles. O pintor da vida moderna. In: CHIAMPI, Irlemar (coord.). Fundadores na modernidade. São Paulo: Ática, 1991.

BOTTOMORE, Tom (ed.). Dicionário do pensamento marxista. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1988.

CABRAL, Amílcar. A arma da teoria. Rio de Janeiro: Coderci, 1980.

CABRAL, Amílcar. Apontamentos sobre a poesia caboverdiana. Cabo Verde - Boletim de Propaganda e Informação, Lisboa, n. 28, p. 5-8, jan., 1952.

CABRAL, Amílcar. Emergência da poesia em Amílcar Cabral [recolhidos e organizados por Oswaldo Osório]. Colecção Dragoeiro. Praia: Edição Grafedito, 1983.

CABRAL, Amílcar. A arma da teoria - Unidade e Luta [Organizado por Mário de Andrade]. Praia, Cabo Verde: Fundação Amílcar Cabral, 2013.

CABRAL, Amílcar. [Texto cultural de Amílcar Cabral, N.º 1 do PAIGC] O papel da Cultura na luta pela independência. Archeevo, CFOLP - Coleção de Folhetos Políticos, Actividade política nas ex-colónias portuguesas, Santo António, Portugal, 1974. Disponível em: https://arquivo-abm.madeira.gov.pt/descriptions/1335255 . Acesso em: 28 out. 2025.

CASTRO-GÓMEZ, Santiago. Ciências sociais, violência epistêmica e o problema da “invenção do outro”. In: LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latinoamericanas. Colección Sur Sur, CLACSO: Buenos Aires, 2005.

FANON, Franz. Pele Negra, máscaras brancas. Tradução de Sebastião Nascimento. São Paulo: Ubu, 2020.

FARES, Josebel Akel. Bruno de Menezes e o rufar dos tambores. Boitatá - Revista do GT de Literatura Oral e Popular da ANPOLL, Londrina, v. 13, p. 126-137, jan-jul, 2012.

FERNANDES, José Guilherme dos Santos. Negritude e crioulização em Bruno de Menezes. Novos Cadernos NAEA, v. 13, n. 2, p. 219-233, dez. 2010.

FERNANDES, José Guilherme dos Santos. Semovências literárias e culturais: estudo comparativo entre Bruno de Menezes e Mia Couto. In: NUNES, Paulo Jorge Martins; CHAGAS JUNIOR, Edgar Monteiro; OLIVEIRA, Elaine Ferreira de (org.). Um peixe sobre o ombro esquerdo de São Benedito. Belém: Unama, 2024.

GLISSANT, Édouard. Introdução a uma poética da diversidade. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2005.

GUERINI, Andrea; TORRES, Marie-Hélène; FERNANDES, José Guilherme dos Santos. Traduzindo a Amazônia; os novos argonautas e suas viagens possessórias, exploratórias e utópicas ao Grão-Pará del Marañón. Cadernos de Tradução, Florianópolis, v. 41, n. esp. 1, p. 08-17, jan/jul, 2021.

MANNONI, Octave. Psicologia da colonização. São Paulo: Perspectiva, 2024.

MARX-ENGELS. Sobre literatura e arte. São Paulo: Global Editora, 1986.

MENEZES, Bruno de. Batuque. Belém: Sagrada Familia, 2005.

MUNANGA, Kabengele. Negritude: usos e sentidos. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

PERRONE-MOISÉS, Leila. Literatura engajada. Criação e Crítica, n. 35, v. 1, p. 370-383, jan-jul 2023.

QUINET, Antonio. Os outros em Lacan. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.

SPIELMANN, Ellen. Alteridade desde Sartre até Bhabha: um surf para a história do conceito. Revista Brasileira de Literatura Comparada, v. 1, n. 5, p. 19-28, 2000.

Publicado
2025-11-28
Como Citar
FERNANDES, J. G. DOS S.; TRUSEN , S. M.; MARTINS, R. T. AmazonAfricas: literary engagement, creolization, and self-movement in Amílcar Cabral and Bruno de Menezes. Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 8, n. 16, 28 nov. 2025.