Black feminism and the sublime feeling in performance Merci Beaucoup, Blanco!
Abstract
This work presents a critic of the performance “Merci Beaucoup, Blanco!”, by Michelle Mattiuzzi, and the self-reflection on it published in the 32nd Biennial of São Paulo – “Uncertainty alive” (2016), entitled Written Performance Photography Experiment. To this end, we emphasize, besides the formal aspects of the performance event, aspects of the history of racist thought in Brazil and the official historiography concerning the black population in order to contextualize the feelings of pain and horror that permeate both the personal experience of the artist and her performance. Then, the elements of this performance that can incite feelings of pleasure in the observer are analyzed, such as the resistance of the black woman and her political representation in the field of art and culture. Finally, in order to conclude the possibilities for the fruition of the work in question, we take as reference, besides the artist's text, certain constituent arguments of the concept of the feeling of the sublime, as presented by Edmund Burke, Immanuel Kant e Jean-François Lyotard.
Downloads
References
ARAÚJO, Joel Zito. A força de um desejo-a persistência da branquitude como padrão estético audiovisual. Revista USP, São Paulo, n. 69, p. 72-79, 2006. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/13514/15332. Acesso em: 28/01/2018.
ASSIS, Machado. Pai contra mãe. In: Relíquias da casa velha. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 1906.
BURKE, Edmund. Uma investigação filosófica sobre a origem de nossas ideias do sublime e do belo. Campinas: Papirus: Editora da Universidade de Campinas, 1993.
CHIAVENATO, J. José. O negro no Brasil. São Paulo: editora Brasiliense, 1986.
DAVIS, Angela. Mulheres, raça e classe. São Paulo: Boitempo Editorial, 2017
DIWAN, Pietra. Raça Pura: uma história de eugenia no Brasil e no mundo. São Paulo: Editora Contexto, 2015.
FIUZA, Denis Henrique. A Propaganda da Eugenia no Brasil: Renato Kehl e a implantação do racismo científico no Brasil a partir da obra “Lições de Eugenia”. Aedos, Porto Alegre, v. 8, n. 19, p. 85-107, Dez. 2016. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/aedos/article/view/68669/40555. Acesso em: 30/12/2017.
FERNANDES, Florestan. O negro no mundo dos Brancos. São Paulo: Global, 2007.
FOUCOULT, Michel. História da Sexualidade 2: o uso dos prazeres. Rio de Janeiro: Edições Graal Ltda, 1998. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2940574/mod_resource/content/1/Hist%C3%B3ria-da-Sexualidade-2-O-Uso-dos-Prazeres.pdf. Acesso em: 15/01/2018.
HALL, S. Cultura e Representação. Rio de Janeiro: Editoria PUC Rio, 2016.
HUBER,Sacha. Louis quem? O que você deveria saber sobre Louis.In: MOURA, Sabrina (Org.) Panoramas dos Sul. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2015.
KANT, Immanuel. Crítica da Faculdade do Juízo. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária, 2005.
LONGINO. Do sublime. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
LYOTARD, Jean-François.L’inhumain. Causeries sur le temps. Paris: ÉditionsGalilée, 1988.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich.Manifesto do Partido Comunista. Estud. av., São Paulo, v. 12, n. 34, p. 7-46, dec. 1998. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40141998000300002&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 3/02/2017.
MASIERO, André Luis. "Psicologia das raças" e religiosidade no Brasil: uma intersecção histórica. Psicol. cienc. prof., Brasília , v. 22, n. 1, p. 66-79, Mar. 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932002000100008&lng=en&nrm=iso> Acesso em: 30/12/2017.
MATTIUZZI, Michelle. Merci beaucoup, Blanco.Escrito, Experimento, Fotografia, Performance. Publicação comissionada pela Fundação Bienal de São Paulo em ocasião da 32a Bienal de São Paulo - Incerteza Viva. São Paulo, 2016. Disponível em: https://issuu.com/amilcarpacker/docs/merci_beaucoup__blanco_michelle_mat. Acesso em: 07/11/2017.
MUNANGA, K. Negritude: usos e sentidos. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
NARLOCH, Leandro. Escravos: a vida e o cotidiano de 28 brasileiros esquecidos pela história. Rio de Janeiro: GMT EditoresLtda, 2017.
NEWMAN, Barnett. The sublime is now (1948). In: O’NEILL, John P. (Org.). Barnett Newman: selected writings and interviews. Los Angeles: University of California Press, 1992, p.170-174.
RAEDERS,Georges. O Conde de Gobineau no Brasil. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1988.
ROMERO, Sílvio. O direito brasileiro no século XVI (1899). In: Ensaios de sociologia e literatura, Rio de Janeiro, Garnier, 1901.
SANTOS, Milton. Ser Negro no Brasil hoje. Ética enviesada da sociedade branca desvia enfrentamento do problema negro. Folha de São Paulo, São Paulo, 7 de maio de 2000, Caderno Mais. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/fsp/mais/fs0705200007.htm. Acesso em: 04/02/2017.
SOUZA, Vanderlei Sebastião de. A política biológica como projeto: a “eugenia negativa” e a construção da nacionalidade na trajetória de Renato Kehl (1917-1932). Dissertação (Mestrado em História das Ciências) - Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro,215 f, 2006.
VIANA, Oliveira. Instituições políticas brasileiras. Brasília: Conselho Editorial do Senado Federal. Coleção Biblioteca Básica Brasileira, volume II, 1999. Disponível em: http://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/1028/211740.pdf?sequence=4. Acesso em: 15/01/2018.
Copyright (c) 2019 Artefilosofia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores/as mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ que permite o compartilhamento do trabalho, com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores/as têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.