Specter images of futurity in the broad present
Abstract
Starting from the fissure in modern temporality and taking the description and designation of the present time as Broad Present, this essay proposes that the images produced by the audiovisual fiction of films and series constitute the presentification of absent futures. When dealing with ideas of the future, these images become “futurities”; by identifying what is absent due to the closure of the horizon of modern expectations, they gain a “spectral” power, which can be named as spectral-images of futurities.
Downloads
References
AUMONT, Jacques. Dicionário teórico e crítico de cinema. 5ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2012. 335 p. Tradução: Eloisa Araújo Ribeiro. [Original: Dictionnaire théorique et critique du cinema. (2008)]
BENJAMIN, Walter. Rua de Mão Única: Infância berlinense: 1900. 1ª ed. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2013. 160 p.
BERGAN, Ronald. Ismos para entender o cinema. 1ª ed. Rio de Janeiro: Editora Globo, 2011. 160 p.
CLAEYS, Gregory. Utopia: a história de uma ideia. 1ª ed. São Paulo: Edições SESC SP, 2013. 224 p. Tradução: Pedro Barros.
FELINTO, Erick. A Imagem espectral: comunicação, cinema e fantasmagoria tecnológica. 1ª ed. Rio de Janeiro: Ateliê, 2008. 144 p.
GUMBRECHT, Hans Ulrich. Modernização dos sentidos. 1ª ed. São Paulo: Ed. 34, 1998. 339 p. Tradução de Lowrence Flores Pereira.
GUMBRECHT, Hans Ulrich. Em 1926: vivendo no limite do tempo. 1ª ed. Rio de Janeiro: Record, 1999. 560 p. Tradução: Luciano Trigo. [Original: In 1926: living at the edge of time (1998)].
GUMBRECHT, Hans Ulrich. Produção de Presença: O que o sentindo não consegue transmitir. 1ª ed. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio, 2010. 206 p. [Original: Production Presence (2004)].
GUMBRECHT, Hans Ulrich. Depois de 1945: Latência como origem do presente. 1ª ed. São Paulo: Editora UNESP, 2014. 358 p. [Original: Nach 1945: Latenz als Ursprung der Gegenwart (2012)].
GUMBRECHT, Hans Ulrich. Nosso amplo presente: O tempo e a cultura contemporânea. 1ª ed. São Paulo: Editora Unesp, 2015. 160 p.[Original: Our broad present: time and contemporary culture (2014)].
KOSELLECK, Reinhart. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. 1ª ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 2006. 368 p. Tradução de Carlos Almeida Pereira e Wilma Patrícia Maas. [Original: Vergangene Zukunft - Zur Semantik geschichtlicher Zeiten (1979)].
LE GUIN, Ursula. A mão esquerda da escuridão. 2ª ed. São Paulo: Aleph, 2014. 296 p. Tradução: Susana L. de Alexandria.
LOWY, Michael. Aviso de Incêndio: uma leitura sobre as teses do conceito de história. 1ª ed. São Paulo: Boitempo, 2005. 160 p.
MITCHELL, W. J. T. Four Fundamental Concepts of Image Science. Ikon, Rijeka, Croatia. Vol. 7. 2014. 27-32 p. Disponível em: https://www.brepolsonline.net/doi/abs/10.1484/J.IKON.5.102961. Acesso em 10/09/2017.
MITCHELL, W. J. T. Picture theory: Essays on Verbal and Visual Representation. 1ª ed. Chicago: The University of Chicago press, 1995. 462 p.
MCKEE, Robert. Story. Substância, Estrutura, Estilo e os Princípios da Escrita de Roteiro. 1ª ed. São Paulo: Arte e Letra, 2015. 430 p. [Original: Story: Style, Structure, Substance, and the Principles of Screenwriting (1997)]
STAM, Robert. Introdução à Teoria do Cinema. 5º ed. Campinas: Editora Papirus, 2013. 398 p. Tradução: Fernando Mascarelo.
SONTANG, Susan. Contra a Interpretação. 1ª ed. São Paulo: L&PM Ed., 1987. 350 p. Tradução: Ana Maria Capovilla.
ZIZEK, Slavoj. Lacrimae Rerum: Ensaios Sobre Cinema Moderno. 1ª ed. São Paulo: Boitempo Editorial, 2009. 181 p.
WANBURG, Aby. Histórias de fantasma para gente grande. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2015. 424 p. Tradução: Lenin Bicudo Bárbara.
Copyright (c) 2019 Artefilosofia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores/as mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ que permite o compartilhamento do trabalho, com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores/as têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.