The coincidence, the spectator, and the role of film criticism:
A Bergsonian essay
Abstract
This essay seeks to discuss the film criticism in three different stages, each one of them in relation with the other. The first stage looks to establish a metaphysical basis through the philosophy exposed in Henri Bergson’s Introdução à metafísica, from 1903, and the conceptions of coincidence and sympathy presented in it. The second stage follows the notions found in Bergson’s essay bringing them to a debate focusing the film spectator and, more specifically, the film critic as a spectator. The third stage is where it’s the main goal of this essay, when we think the experience of the film critic as a spectator and the way how he can transform his work into a literary experience bringing the reader of the critic closer to the experience had by the critic as a spectator.
Downloads
References
BERGSON, Henri. Introdução à metafísica. Trad. Franklin Leopoldo e Silva. In Os pensadores: Henri Bergson, cartas conferências e outros escritos. 1ªed. São Paulo: Abril Cultural, 1974, 17-45p.
BERGSON, Henri. Ensaio sobre os dados imediatos da consciência. Trad. João da Silva Gama. 1ªed. Lisboa: Edições 70, 1988, p. 179.
BERGSON, Henri. A evolução criadora. Trad. Bento Prado Neto. 1ªed. São Paulo: Martins Fontes, 2005, 398p.
BERGSON, Henri. A percepção da mudança. In: O pensamento e o movente. Tradução: Bento Prado Neto. 1ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
DANEY, Serge. Le Travelling de Kapo. Disponível em: https://f.hypotheses.org/wp-content/blogs.dir/2002/files/2015/10/Daney-Le-travelling-de-Kapo.pdf, acessado em 02 de fevereiro de 2018, às 10:59.
RIVETTE, Jacques. De l’abjection. In: Cahiers du cinéma. Vol. 120, Tomo XX, Junho 1961, p. 54-55.
TARKOVSKI, Andrei. Esculpir o tempo. Tradução: Jefferson Luiz Camargo. 3ª ed. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2010.
WEITZ, Morris. The role of theory in aesthetics. In: The journal of aesthetics and art criticism. Vol. 15, N° 1, Setembro 1956, p. 27-35.
Copyright (c) 2019 Artefilosofia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores/as mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ que permite o compartilhamento do trabalho, com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores/as têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.