The ruptures in the movement-image

reinterpretation of the sensory-motor in Cinema 1

  • Eduardo Brandão Pinto Universidade Federal do Rio de Janeiro - Escola de Comunicação - Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura (doutorado) http://orcid.org/0000-0003-1965-2618
Keywords: cinema and philosophy, Bergson, Deleuze, movement-image

Abstract

The notion of rupture of the sensory-motor schema, outlined by Henri Bergson in Matter and Memory (1896), organizes Gilles Deleuze's two volumes dedicated to cinema: in Cinema 1 – The movement-image (1983), cinema would operate according to a sensory-motor extensions system, while in Cinema 2 – The time-image (1985) cinema would stage its rupture, with the emergence of pure optical and sound situations. This article focuses on the first volume, in order to point out how Deleuze recognizes numerous points of torsion already within the movement-image, which disarticulated the sensory-motor functioning, and opens cinema thinking beyond the form of recognitions. For this, we will need to describe certain dissimilarities between the metaphysics that guide the thoughts of Bergson and Deleuze – a thought of the body and a thought of the image.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eduardo Brandão Pinto, Universidade Federal do Rio de Janeiro - Escola de Comunicação - Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura (doutorado)

Cineasta e doutorando no PPGCOM-UFRJ.

References

BERGSON, H. Matéria e Memória. Ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
DELEUZE, G. “Cinéma / Image-mouvement. 1.1”, Université Paris 8, 10/11/1981. Disponível em http://www2.univ-paris8.fr/deleuze/article.php3?id_article=17, acessado em 13/07/2022.
________ “Cinéma / Image-mouvement. 21.1”, Université Paris 8, 01/06/1982. Disponível em http://www2.univ-paris8.fr/deleuze/article.php3?id_article=158, acessado em 13/07/2022.
________ Bergsonismo. Tradução de Luiz Orlandi. São Paulo: Ed. 34, 2012.
________ Cinema 1 – A Imagem-Movimento. Tradução de Stella Senra. São Paulo: Ed. 34, 2019a.
________ Cinema 2 – A Imagem-Tempo. Tradução de Eloísa Araújo Ribeiro. São Paulo: Ed. 34, 2019b.
________ Diferença e Repetição. Tradução de Roberto Machado. Rio de Janeiro / São Paulo: Paz e Terra, 2020.
PARMAT, Jean-Michel. Deleuze et le Cinéma. L’Armature philosophique des livres sur le cinema. Paris: Kimé, 2012.
RANCIÈRE, Jacques. “D’une image à l’autre? Deleuze et les âges du cinema.” In La Fable Cinématographique. Paris: Seuil, 2001.
ROPARS-WUILLEUMIER, Marie-Claire. L’Idée d’Image. Paris: Presses Universitaires de Vincennes, 1995.
ZABUNYAN, Dork. “Tristesse de l’image-temps?” Palestra no Institute National de l’Audiovisuel, 09/01/2008. Disponível em https://www.academia.edu/7663400/Deleuze_-_Tristesse_de_limage-temps_ Acessado em 19/07/2022.
Published
2023-06-20
Section
Philosophy and art