The ruptures in the movement-image
reinterpretation of the sensory-motor in Cinema 1
Abstract
The notion of rupture of the sensory-motor schema, outlined by Henri Bergson in Matter and Memory (1896), organizes Gilles Deleuze's two volumes dedicated to cinema: in Cinema 1 – The movement-image (1983), cinema would operate according to a sensory-motor extensions system, while in Cinema 2 – The time-image (1985) cinema would stage its rupture, with the emergence of pure optical and sound situations. This article focuses on the first volume, in order to point out how Deleuze recognizes numerous points of torsion already within the movement-image, which disarticulated the sensory-motor functioning, and opens cinema thinking beyond the form of recognitions. For this, we will need to describe certain dissimilarities between the metaphysics that guide the thoughts of Bergson and Deleuze – a thought of the body and a thought of the image.
Downloads
References
DELEUZE, G. “Cinéma / Image-mouvement. 1.1”, Université Paris 8, 10/11/1981. Disponível em http://www2.univ-paris8.fr/deleuze/article.php3?id_article=17, acessado em 13/07/2022.
________ “Cinéma / Image-mouvement. 21.1”, Université Paris 8, 01/06/1982. Disponível em http://www2.univ-paris8.fr/deleuze/article.php3?id_article=158, acessado em 13/07/2022.
________ Bergsonismo. Tradução de Luiz Orlandi. São Paulo: Ed. 34, 2012.
________ Cinema 1 – A Imagem-Movimento. Tradução de Stella Senra. São Paulo: Ed. 34, 2019a.
________ Cinema 2 – A Imagem-Tempo. Tradução de Eloísa Araújo Ribeiro. São Paulo: Ed. 34, 2019b.
________ Diferença e Repetição. Tradução de Roberto Machado. Rio de Janeiro / São Paulo: Paz e Terra, 2020.
PARMAT, Jean-Michel. Deleuze et le Cinéma. L’Armature philosophique des livres sur le cinema. Paris: Kimé, 2012.
RANCIÈRE, Jacques. “D’une image à l’autre? Deleuze et les âges du cinema.” In La Fable Cinématographique. Paris: Seuil, 2001.
ROPARS-WUILLEUMIER, Marie-Claire. L’Idée d’Image. Paris: Presses Universitaires de Vincennes, 1995.
ZABUNYAN, Dork. “Tristesse de l’image-temps?” Palestra no Institute National de l’Audiovisuel, 09/01/2008. Disponível em https://www.academia.edu/7663400/Deleuze_-_Tristesse_de_limage-temps_ Acessado em 19/07/2022.
Copyright (c) 2023 Eduardo Brandão Pinto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores/as mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ que permite o compartilhamento do trabalho, com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores/as têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.