Sublime and desublimation of art:
Marcuse's dialectical appropriation of the Kantian concept.
Abstract
Herbert Marcuse coined the concept of desublimation of art in an evident appropriation of the Kantian sublime and Freudian sublimation. In a dialectical movement, at the same time that he subverts these two concepts of tradition, Marcuse also takes hold of what seems to him to be potentially transformative in both. The present text aims, therefore, to expose the desublimation of art focusing on the dialectical appropriation that Marcuse makes of Immanuel Kant's sublime.
Downloads
References
CASSIRER, Ernst. Kant, vida y doutrina. México: Fondo de Cultura Economica, 1948.
DAVIS, Angela. Blues legacies and black feminism: Gertrude “Ma” Rainey, Bessie Smith and Billie Holiday. New York: Vintage, 1998.
KANGUSSU, Imaculada. Breve ensaio sobre dessublimação da arte: uma proposta de Herbert Marcuse. In: GALÉ, Pedro Fernandes; PIMENTA, Pedro Paulo.; SILVA, Cíntia Vieira; VIEIRA, Vladimir. (Orgs.) Estética em perspectiva. Rio de Janeiro: Editora 7 letras, 2019.
KANT, Immanuel. Crítica da faculdade do juízo. Trad. Valerio Rohden e António Marques. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
LERE, Pierre. Free jazz: evolution ou révolution. Revue d’Esthétique, Paris, v. 3-4, 1970.
MARCUSE, Herbert. An essay on liberation. Boston: Beacon Press, 1969.
MARCUSE, Herbert. Art as Form of reality. In: KELLNER, Douglas. (ed.) Art and liberation: collected papers of Herbert Marcuse, v. 4. London and New York: Routledge, 2007.
MARCUSE, Herbert. Art in the one-dimensional society. In: KELLNER, Douglas. (ed.) Art and liberation: collected papers of Herbert Marcuse, v. 4. London and New York: Routledge, 2007.
MARCUSE, Herbert. Commencement speech to the New England conservatory of music. In: KELLNER, Douglas. (ed.) Art and liberation: collected papers of Herbert Marcuse, v. 4. London and New York: Routledge, 2007.
MARCUSE, Herbert. Counterrevolution and revolt. Boston: Beacon Press, 1972.
MARCUSE, Herbert. “Sobre o caráter afirmativo da cultura”. In: MARCUSE, Herbert. Cultura e sociedade, vol.1. Trad. Wolfgang Leo Maar, Isabel Loureiro e Robespierre de Oliveira. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
MARCUSE, Herbert. Society as a work of art. In: KELLNER, Douglas (ed.). Art and liberation: collected papers of Herbert Marcuse, v. 4. London and New York: Routledge, 2007.
PROENÇA, Fernanda. Sublime, sublimação e expressão: a ressonância de Kant e Freud na articulação adorniana entre arte e sociedade. Rapsódia, n. 14, 2020.
Copyright (c) 2023 Gabriel Dias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores/as mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ que permite o compartilhamento do trabalho, com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores/as têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.