Acid nostalgia: the Barberbeats, art for art's sake, and the copy for the copy's sake
Abstract
This article presents the dubious nature of the Barberbeats movement, an electronic music subgenre of the vaporwave movement. Firstly, we seek to determine the purpose of Barberbeats to establish the genre's differences from electronic music and vaporwave. We consider two levels of discussion of the style: as a simulacrum or copy of the original movement and its anesthetic aspect, given the object's indiscernibility compared to other musical genres such as downtempo and lounge music. Concepts such as technical reproducibility, aura, background music, and the de-interiorization of aesthetic objects (according to Benjamin, Adorno, and Han) are relevant to mapping the object of this analysis. As a development of the investigation, we postulate the threshold condition of the Barberbeats and the difficulty in determining precisely whether its aesthetic proposal constitutes a genre of its own derived from vaporwave or whether it is feasible to assume, according to Adorno, that it is music out of place.
Downloads
References
ALVES SOUZA, Italo Luan. MÚSICA PARA NÃO SER OUVIDA: audição distraída a partir de Theodor Adorno. PÓLEMOS – Revista De Estudantes De Filosofia Da Universidade De Brasília, 12(26), pp. 341–358. 2023. https://doi.org/10.26512/pl.v12i26.48605
ARANTES. Paulo. O Novo Tempo do Mundo e outros ensaios sobre a era da emergência. SP: Boitempo, 2014
AZEVEDO, Vagner F. Nem presente, nem futuro: 267 milhões de jovens estão sem estudo e sem trabalho no mundo. ADITAL – IHU. 11 mar 2020. Disp. https://www.ihu.unisinos.br/categorias/596966-nem-futuro-nem-presente-267-milhoes-de-jovens-estao-sem-estudo-e-sem-trabalho-no-mundo. Acesso em 30 jun 2024.
BENJAMIN, Walter. A Obra de Arte na Era da Reprodutibilidade Técnica. In: Obras Escolhidas I. Trad. Sergio Rouanet. Rio de Janeiro: Brasiliense, 2014a.
BENJAMIN, Walter. Experiência e Pobreza. In: Obras Escolhidas I. Trad. Sergio Rouanet. Rio de Janeiro: Brasiliense, 2014b.
BENJAMIN, Walter. O Narrador – Notas sobre Nikolai Leskov. In: Obras Escolhidas I. Trad. Sergio Rouanet. Rio de Janeiro: Brasiliense, 2014c.
BENJAMIN, Walter. Passagens, Org. Willi Bolle. Trad. Irene Aron, Cleonice Paes Barreto Mourão, Patrícia de Freitas Camargo. Belo Horizonte: Ed. UFMG 2007.
CARONE, I. Sobre o conceito adorniano de “regressão da audição”. Constelaciones: revista de Teoria Crítica, num. 6, pp 259-288. 2014.Acesso em 30 jun 2024
COELHO, Carlos L.; SILVA JUNIOR, Flavio M.M. Vale o que vier? Considerações sobre a reprodutibilidade cultural no TikTok em tempos de Hipercultura. Latitude, v. 16. No. 2 ago-dez., 2022. pp. 71-89. Acesso em 29 jun 2024
DECLERCQ, Marie. Bolsonaro e vaporwave: a tentativa estética tardia de um governo que rejeita arte. Revista VICE, 22 de agosto de 2019. Disp. https://www.vice.com/pt_br/article/8xwn4a/bolsonaro-e-vaporwave-a-tentativa-estetica-tardia-de-um-governo-que-rejeita arte. Acesso em 04 jun 2024.
FREITAS, Verlaine. Fetichismo e Regressão Musicais em Theodor Adorno Pensando – Revista de Filosofia. v. 8, n. 16. 2017. Disponível em < https://periodicos.ufpi.br/index.php/pensando/article/view/3399> Acesso em 04 jun 2024.
GLOVER, Richard. Minimalism, Technology and Electronic Music. Eprints. 2022. Disponível em
HAN, Byung-Chul. Sociedade do Cansaço. Trad. Enio Paulo Giachini. Petrópolis: Vozes, 2015.
HAN, Byung-Chul. Hiperculturalidade: cultura e globalização. Trad. Enio Paulo Giachini. Petrópolis: Vozes, 2019
KOETZ, Gustavo S. Esboço de uma Análise Hermenêutica e Não-Hermenêutica da Música Eletrônica. Monografia apresentada a Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: 2019. Disponível em< https://lume.ufrgs.br/handle/10183/206652?locale-attribute=es> Acesso em 04 jun 2024.
MAESO, Benito, ALEXANDRE, Tarik. e-Music: uma harmonia (in)familiar. Convergências. V. 16, n. 31. 2023. Disponível em < https://convergencias.ipcb.pt/index.php/convergences/article/view/168> Acesso em 04 jun 2024.
MAESO, Benito, ALEXANDRE, Tarik. “Original” soundtrack: pastiche e crise política no revival sonoro e visual dos anos 80. ArteFilosofia. v.14, n.27. 2019. Disponível em < https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/2181> Acesso em 04 jun 2024.
SCHAEFFER, Pierre. Tratado dos objetos musicais. Brasília: EdUNB, 1993.
TANNER, Grafton. Babbling Corpse: Vaporwave and the Commodification of Ghosts. Londres: Zer0 Books, 2016.
Copyright (c) 2025 Benito Eduardo Maeso, Tarik Vivan Alexandre

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores/as mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ que permite o compartilhamento do trabalho, com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores/as têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.