PERPRESENTATION AND OVERREPRESENTATION: A READING OF OPERA BASED ON THEODOR W. ADORNO
Abstract
This article explores the distinction between the concepts of "perpresentation" and "overrrepresentation" in the context of “polymedial”, as discussed by Rodrigo Duarte in his aesthetic-theoretical project Modos de presença nos fenômenos estéticos. While the concept of perpresentation allows for an axiomatically neutral evaluation of aesthetic phenomena, over-representation conceives the result of artistic manifestations in a negative manner. The article applies this distinction to opera, based on the aesthetic analyses of Theodor W. Adorno and taking the works of Richard Wagner and Alban Berg as paradigmatic examples. Wagner is interpreted as a manifestation of overrepresentation, associated with the culture industry and kitsch, while Alban Berg exemplifies perpresentation, representing an authentic art focused on critique and emancipation. The analysis thus seeks to deepen the understanding of Duarte's aesthetic-theoretical project, considering the political and ideological implications in the field of contemporary aesthetics.
Downloads
Copyright (c) 2025 Breno Machado Viegas, Luís Filipe de Lima Andrade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores/as mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ que permite o compartilhamento do trabalho, com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores/as têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.