The strength of nature in Rousseau’s poetic daydreams

Keywords: Nature, Reveries, Aesthetics, Sensibility, Rousseau.

Abstract

In this article we intend to demonstrate how Rousseau retrieves a form of expression that operates a fusion between philosophical and literary genres, aesthetizing philosophy, nature, the world and himself by thes use of a language which can be defined as a "rhetoric of sensibility". The theorist-artist wants his language to recover the "force" of nature and, with it, to move the soul of hers/his readers, leading to a moral reformation. Among the texts that reopen the way to this fusion, we will highlight here the Reveries of a Solitary Walker, more specifically, the “Fifth Walk”, a text in which the author explores all his lyricism, being considered by many as the most "romantic" of his writings.

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Author Biographies

Luana Geronimo Aversa, UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina
Possui graduação em Gestão Ambiental pela Universidade de São Paulo e mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina, na linha de Filosofia da Educação. Faz parte do Núcleo de Pesquisa GRAFIA - Grupo de Estudos em Filosofia da Educação e Arte. Tem experiência nas áreas de Educação Ambiental e Estética. Já atuou na área de Educação Infantil e Educação à Distância e atualmente sua pesquisa está incluída na área de Filosofia da Educação na subárea Estética,concentrando seu estudos nas obras do filósofo Jean-Jacques Rousseau.
Marlene de Souza Dozol, UFSC (Universidade Federal de Santa Catarina)
Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina (1985), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (1993) e Doutorado em Educação, pela Linha de Pesquisa História e Filosofia da Educação, pela Universidade de São Paulo (2001). É Professora Associada da Universidade Federal de Santa Catarina. Faz parte do Núcleo de Pesquisa GRAFIA - Grupo de Estudos em Filosofia da Educação e Arte. Dedica-se aos temas da formação humana, das relações entre filosofia , literatura e educação, das relações entre natureza e cultura, das relações entre educação e imagens plásticas, da perspectiva filosófico-educacional de Jean-Jacques Rousseau. Pertence ao GT de Filosofia da Educação da ANPED. É vinculada ao Grupo Interdisciplinar de Pesquisa Jean-Jacques Rousseau (UNICAMP). Atualmente pertence à Linha de Pesquisa Filosofia da Educação, ligada ao Programa de Pós-graduação em Educação, na instituição de origem.

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Published
2019-02-18