The Repression of the body in modernist painting.
Abstract
In this article we intend to discuss the extent to which the modernist discourse developed by Clement Greenberg about Jackson Pollock’s painting presents it as a thoughtful and methodical work, without mentioning its bodily dimension, differing from other possible readings.
Downloads
References
COTRIM, Cecília. Louis and Noland. In: O’BRIAN, John (Ed.). Clement Greenberg: The Collected Essays and Criticism, vol. 4. Chicago: University of Chicago Press, 1995, p. 94-100.
GREENBERG, Clement. A crise da pintura de cavalete. Arte e cultura. São Paulo: Ática, 1996a, p. 164-167.
GREENBERG, Clement. Our Period Style. In: O’BRIAN, John (Ed.). Clement Greenberg: The Collected Essays and Criticism, vol. 2. Chicago: University of Chicago Press, 1992, p. 322-326.
GREENBERG, Clement. A nova escultura. Arte e cultura. São Paulo: Ática, 1996b, p. 150-155.
GREENBERG, Clement. Pintura de tipo americano. Arte e cultura. São Paulo: Ática, 1996c, p. 214-233.
GREENBERG, Clement. Rumo a um mais novo Laocoonte. In: FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecília. Clement Greenberg e o debate crítico. Rio de Janeiro: Zahar, 1996, p. 45-59.
JONES, Caroline. Eyesight Alone. Chicago: University of Chicago Press, 2005.
KRAUSS, Rosalind. The Optical Unconscious. Cambridge: MIT Press, 1993.
KRAUSS, Rosalind. Horizontality. Formless, a User's Guide. Nova York: Zone Books, 1997, p. 93-103.
KRAUSS, Rosalind; BOIS, Yve-Alain; FOSTER, Hal; BUCHLOH, Benjamin; JOSELIT, David. Art since 1900: Modernism, Antimodernism, Postmodernism. Londres: Thames and Hudson, 2012.
LANDAU, Ellen. Reading Abstract Expressionism. New Haven: Yale University Press, 2005.
LEJA, Michael. Modern Man Discourse and the New York School. In: LANDAU, Ellen (Ed.). Reading Abstract Expressionism. New Haven: Yale University Press, 2005, p. 527-534.
ROSENBERG, Harold. Os action painters americanos. A tradição do novo. São Paulo: Perspectiva, 1974, p. 11-22.
Copyright (c) 2020 Rosa Gabriella

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores/as mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ que permite o compartilhamento do trabalho, com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores/as têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.