Body response

glimpses in theater education

Resumo

A theatrical work with focus on the production of subjectivity can only be observed through glimpses. The subjectivation processes, likewise, always manifests itself through flashes; only at very crucial and specific moments is it possible to witness their ocurrence. This text seeks to analyze and reflect on the establishment of processes of subjectivation through Theater Education in Theater workshops as part of the project approved at the University of the State of Minas Gerais under the Extension Support Program Announcement 01/2022. Based on the understanding that there is a possibility within the somatic work proposed by Theatre Education for the invention of worlds, serving as a tool for interventions in other aspects of life. In this way, the article analyzes a theatrical action experience through what we will call “body response”, a concept forged in light of experience that problematizes and articulates the somatic activity carried out during the theatre education workshops and the coordinated processes that create the plan of consistency. In the plan, the materials of expression, theatrical cognitions, qualities of bodies, the mobilization experienced, and the action, achieved in contact with other bodies, establishes and sustains itself in a true invention of existence.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Miguel Levi de Oliveira Lucas, UFES
Clown, PhD student in Education from UFES, Master in Performing Arts from UFSJ and Psychologist from UEMG-Divinópolis.
Maria Carolina de Andrade Freitas, Universidade do Estado de Minas Gerais
Researcher and PhD in Education from UFES, effective professor at UEMG-Divinópolis. Coordinator of NEPECS-UEMG.

Referências

BERSELLI, Marcia; ISAACSSON, Marta. O contato no processo de criação do ator a partir de relações entre Stanislavski, Grotowski e Boal e o Contato Improvisação. Cena, Porto Alegre, n. 21, p. 22-36, 2016. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/cena/article/view/67501 Acesso em: 25 set 2024.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Vozes: Petrópolis, 1998. v. 1.

COCCIA, Emamuelle. A vida sensível. Florianópolis: Cultura e Bárbarie, 2010.

CLOT, Yves. Entrevista. Cad. psicol. soc. trab., São Paulo, v. 9, n. 2, p. 99-107, dez. 2006. Disponível em: https://revistas.usp.br/cpst/article/view/25969 . Acesso em: 22 out. 2022.

CLOT, Yves. O ofício como operador de saúde. Cad. psicol. soc. trab., São Paulo, v. 16, n. spe, p. 1-11, 2013. Disponível em: . Acesso em: 22 out. 2020.

DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva, 1974.

DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: Editora 34, 1992.

DELEUZE, Gilles. Espinosa: filosofia prática. São Paulo: Escuta, 2002.

DELEUZE, Gilles. Conversações. 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2013.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 2012. v. 3.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Sobrevivência dos vaga-lumes. Belo Horizonte: UFMG, 2011.

FOUCAULT, Michel. As técnicas de si. In: LUTHER, Martin H.; GUTMAN, Huck; HUTTON, Patrick H. Technologies of the Self: A seminar with Michel Foucault. Tradução de Karla Neves e Wanderson Flor do Nascimento. Anherst: The University of Massachusetts Pres, 1988. Disponível em: http://michel-foucault.weebly.com/uploads/1/3/2/1/13213792/tecnicas.pdf. Acesso em: 9 abr. 2024.

KASTRUP, Virgínia. A atenção cartográfica e o gosto pelos problemas. Pólis e Psique, Porto Alegre, v. 9, n. especial, p. 99-106, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/PolisePsique/article/view/97450. Acesso em: 9 abr. 2024.

KASTRUP, Virgínia; PASSOS, Eduardo. Cartografar é traçar um plano comum. Fractal: Revista de Psicologia, Niterói, v. 25, n. 2, p. 263-280, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/fractal/a/nBpkNsJc6DrmsTtMxfRCZWK/abstract/?lang=pt. Acesso em: 9 abr. 2024.

LAPOUJADE, David. O corpo que não aguenta mais. In: LINS, Daniel; GADELHA, Sylvio (org.). Nietzsche e Deleuze: que pode o corpo. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002. p. 81-90.

MAGELA, André Luiz Lopes. Produção de subjetividade em dimensões teatrais: composições, propostas e apostas para uma educação teatral. 2015. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.

MAGELA, André Luiz Lopes. Abordagem somática na educação teatral. Moringa - Artes do Espetáculo, João Pessoa, v. 8, n. 1, p. 23-38, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/moringa/article/view/34856/17709. Acesso em: 9 abr. 2024.

MAGELA, André Luiz Lopes. Da artesania teatral à produção de subjetividade: educação e agenciamento em tempos de catástrofe. São Paulo: Hucitec, 2023.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O olho e o espírito. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

MOTTA LIMA, Tatiana. Palavras praticadas: o percurso artístico de Jerzy Grotowski: 1959-1974. São Paulo: Perspectiva, 2012.

MOTTA LIMA, Tatiana et al. Estratégias para sair de si ou de que vida se trata?: Aula online de atuação em tempo de pandemia. Urdimento, Florianópolis, v. 2, n. 41, p. 1 34, 2021. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20473/13423. Acesso em: 9 abr. 2024.

MUNIZ, Hélder Pordeus; SANTORUM, Kátia Maria Teixeira; FRANÇA, Maristela Botelho. Corpo-si: a construção do conceito na obra de Yves Schwartz: Fractal: Revista de Psicologia, v. 30, n. 2, p. 69-77, maio-ago. 2018. (Dossiê Psicologia, modos de vida e trabalho: mobilizando um patrimônio de conceitos e autores). Disponível em: https://doi.org/10.22409/1984-0292/v30i2/5877. Acesso em: 26 abr. 2024.

NIETZSCHE, Friedrich. Assim falou Zaratustra. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

PEIXOTO JÚNIOR, Carlos Augusto. Sobre corpos e monstros: algumas reflexões contemporâneas a partir da filosofia da diferença. Psicologia em Estudo, Maringá. v. 15, n. 1, p. 179-187, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pe/a/Dz483yZGBTsB7Lc3rFvXFrJ/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 9 abr. 2024.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2009.

ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental. Porto Alegre: Sulina, 2011.

ROLNIK, Sueli. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: N-1 edições, 2019.

RULFO, Juan. Pedro Páramo. Rio de Janeiro: José Olympio, 2021.

SCHÖPKE, Regina. Corpo sem órgãos e a produção da singularidade: a construção da máquina de guerra nômade. Filosofia Aurora, Curitiba, v. 29, n. 46, p. 285-305, 2017. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/aurora/article/view/5697. Acesso em: 23 abr. 2024.

TOMASELLO, Michael. A natural history of human thinking. Cambridge: Harvard University Press, 2014.

TOMASELLO, Michael. A natural history of human morality. Cambridge: Harvard University Press, 2016.

SCHWARTZ, Yves. Motivações do conceito de corpo-si: corpo-si, atividade, experiência. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 49, n. 3, p. 259-274, 2014. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/19102. Acesso em: 26 abr. 2024.
Publicado
2024-10-26
Como Citar
LEVI DE OLIVEIRA LUCAS, M.; DE ANDRADE FREITAS, M. C. Body response : glimpses in theater education. Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 7, n. 13, 26 out. 2024.